Pictogram, skriva och bok

Skönlitterära böcker, författare och litteraturpristagare.

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Inför Nobeldagen passar det bra att prata om några skönlitterära böcker, synliggöra begreppet författare och nobelpriset i litteratur.

Förberedelser

  • Ta fram 2–3 stycken för eleverna intressanta skönlitterära böcker. Ta fram bild på författare till böckerna.
  • Ta fram bilder på någon som fått nobelpris i litteratur. Ta fram bilder på hens bok.

Gör så här

  • Samla eleverna runt ett bord. Lägg fram de skönlitterära böckerna för eleverna att bläddra i.
  • Välj en bok. Håll upp boken med framsidan mot eleverna. Har vi läst den? Vad heter boken? Var på boken står bokens namn/titel? Vem har gjort boken? Var på boken står det? Visa bild på författaren.
  • Titta på de andra böckerna på bordet. Var kan vi se vem som skrivit dem. 
  • Berätta att varje år får någon författare nobelpris i litteratur. Titta på bild på en nobelpristagare i litteratur. Titta på hens bok, vad den heter och berätta mycket kort vad den handlar om.

Tips! Titta på en kort film när nobelpristagaren i litteratur, Abdulrazak Gurnah träffar elever i Rinkeby på UR Play.  

Ämnesområde

Kommunikation: Texter

Centralt innehåll

  • skönlitteratur för ungdomar. Sånger, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter.
Publicerat fredag 15 mars 2024