Veckans dagar med olika sinnen

I det här lektionstipset får du tips på hur du kan arbeta med veckans dagar med olika sinnen. Lektionstipset är inskickat av pedagog Payman Alhege

illustration på fem olika förklaringar på lukt, smak, känsel, hörsel och syn.

Illustration: Henry Svahn

Förberedelser

  • Skriv ut bifogad PDF Veckans dagar bildstöd eller gör i ordning ett bildstöd som passar dina elever
  • Välj ut dofter, smaker, material och ljud som ska representera varje dag. Tänk noga efter vad som passar era elever bäst. Försäkra dig om att inte någon av eleverna är allergisk mot det du valt. De dofter, smaker, ljud och material som du väljer ska också kunna arbetas med oavsett årstid.

Gör så här

  • När det är samling och dags för att ta reda på vilken dag det är, fråga eleverna om de vet vilken dag det är. Upprepa sedan dagens namn. 
  • Visa bildstödet med pictogrambilderna och orden med veckodagarnas namn. Titta på bildstödet tillsammans. Vilken färg har veckodagen? Vilka bokstäver finns det i veckodagens namn? 
  • Sedan är det dags att ta fram dagens doft. Lukta på den, prata om hur det doftar och vilken veckodag det är
  • Nästa sinne är smak. Ta fram den dryck, frukt eller annat som ni valt. Prata om hur det smakar och vilken veckodag det är.
  • Nästa sinne är känsel. Ta fram det tyg, papper eller annat som ni valt Känn på materialet, Prata om hur det känns och om vilken veckodag det är.
  • Sista sinnet är hörsel. Spela upp det valda ljudet. Prata om ljudet och om vilken veckodag det är. 
  • Genom att arbeta med alla sinnen kan alla elever få möjlighet att lära sig skilja dagarna åt. 

Ämnesområde

Kommunikation: samspela, tala och samtala

Centralt innehåll

  • kommunikation i olika sammanhang. Kroppsspråk, tecken, tal och andra former för kommunikation. Att uttrycka känslor och avsikter samt att tolka andras uttryck.

Publicerat 2023-12-05