kvinna som ser förvånad ut

Spel med känslokort

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

I det här spelet övar ni på att identifiera känslor och sätta ord på dem. Aktiviteten utförs med fördel i mindre grupper.

Förberedelser

  • Skriv ut dokumenten med känslobilder och känsloord. Klipp ut och laminera korten. 
  • Bestäm hur många kort varje elev ska ha på hand. Utgå ifrån gruppens storlek eller det som är lämpligast i elevgruppen. 5–6 elever kan vara en lagom stor grupp. Spelar ni i en större grupp kan du behöva dubbla uppsättningar med känslobilder.

Nedladdningsbart material: 

Gör så här

  • Samla eleverna runt ett bord.
  • Dela ut korten med känslobilder. Välj om du vill att eleverna ska hålla dem gömda i handen eller lägga dem synligt på bordet framför sig.
  • Samla korten med känsloorden i en hög på bordet med baksidan uppåt. Drag ett kort. Välj om du som pedagog drar kort och läser eller om eleverna turas om. Stödteckna gärna orden tillsammans (TAKK) medan ni läser.
  • Hitta den känslobild som stämmer bäst in på ordet. Hjälps åt att identifiera rätt känsla när det är svårt.
  • När alla känslobilder är hittade är ni klara.

Tips! Gå in på likalika.spsm.se och spela digitalt memory. Memoryt innehåller, förutom kategorin känslor, ytterligare 19 kategorier.

Ämnesområde

Kommunikation: Samspela, tala och samtala

Centralt innehåll

  • Kommunikation i olika sammanhang och miljöer. Kroppsspråk, tecken, tal och andra former för kommunikation. Att uttrycka känslor, avsikter, kunskaper och åsikter på olika sätt samt att tolka andras uttryck.
  • Att ställa frågor, svara, ge kommentarer samt beskriva och berätta i olika sammanhang och med olika syften.
  • Grundläggande strukturer för kommunikation. Turtagning samt 
Publicerat fredag 15 mars 2024