Arbeta med demokratiska val – del 4 valaffischer

Det här lektionstipset är den fjärde delen av fem, om att Arbeta med demokratiska val. Lektionstips, instruktioner och aktiviteter bygger på varandra. För att värva röster och för att påminna om det kommande valet gör partierna valaffischer. I det här lektionstipset arbetar eleverna gruppvis och gör affischer till påhittade partier.

Flera barn runt ett bord med en låda som det står önskelåda på.

Illustration: Henry Svahn

De flesta politiska partiers valaffischer utformas på ungefär samma sätt. De pryds vanligtvis av ett foto på en eller två representanter för partiet samt partiets symbol. I det här lektionstipset utgår vi från partier, partinamn och partiledare som arbetades fram under tidigare lektioner.

Förberedelse

  • Ta fram papper i A3 storlek. Använd de i förväg bestämda partifärgerna.
  • Ta fram sax och lim.
  • Se till att du har tillgång till dator och möjlighet att skriva ut bilder.
  • Sök fram lämplig sida på nätet med olika partiers valaffischer samt en sida med partisymboler.

Gör så här

  • Samla eleverna vid en interaktiv storbildsskärm.
  • Titta sedan på riktiga partiers olika valaffischer. Berätta att det ofta är en bild på partiledaren och att alla partier har en symbol. Läs tillsammans budskapet på affischerna.
  • Studera affischerna ingående. Vad står det i texten? Låter budskapet lockande? Hur kan vi se att partier försöker få oss att rösta på dem? Hur ser personen ut på bilden? Använd gärna bildstöd som visar kroppsspråk eller känslor.
  • Berätta att eleverna nu ska hjälpa de konstruerade partiledarna att utforma valaffischer.
  • Dela sedan in eleverna gruppvis kring en partiledare. Varje grupp samlas vid ett eget bord med sax, lim och dator. Hämta ett A3 papper med partiets färg.
  • Partiledaren frågar eleverna i gruppen om vilket kroppsspråk hen bör använda på fotot. Ska hen vara bestämd? Se snäll ut? Ska det vara en ansiktsbild eller en bild som visar överkroppen? Ta kort och skriv ut flera olika större bilder på partiledaren. Jämför bilderna och bestäm vilken bild som bäst passar valaffischen. Klipp ut bilden och limma fast den i mitten av affischen.
  • Titta på partisymboler tillsammans. Vilken symbol passar bra till partiet?
  • Skapa tillsammans en partisymbol på valfritt sätt. Limma fast den på affischen.
  • Utgå ifrån de sakfrågor som partiet vill driva. Hur kan en text skrivas så att väljaren lockas att rösta på partiet? Skriv tillsammans en text som passar partiets sakfrågor.
  • Skriv ut texten i anpassat format, klipp och klistra i budskapet på affischen.
  • Sätt upp affischerna i klassrummet.
  • Samlas i helgrupp vid ett bord och samtala om hur det gick. Var det svårt? Blev affischerna bra? Blev det tydligt vad partierna vill?
  • Påminn om den kommande omröstningen. Uppmuntra eleverna till att fundera på vilket parti de vill rösta på, men att de ska försöka hemlighålla sitt val fram till valdagen.

Vill ni lära er mer om demokrati, politik och rätten att ha en åsikt, se Varför ska jag rösta? på UR play.

Ämnesområden

Vardagsaktiviteter: Leva tillsammans

Centralt innehåll

vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas, samt barnets rättigheter i enlighet med FN:s konvention om barnets rättigheter (barn­konventionen).

Ett lektionsförslag från Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Publicerat 2023-10-17