Funktionsnedsättningar
En funktionsnedsättning kan ge konsekvenser för individens lärande.
Därför är valet av pedagogiska strategier, läromedel och andra lärverktyg avgörande för elevens delaktighet i undervisningen. Hur man utformar den fysiska miljön är viktigt för elevens möjlighet att nå målen.
Läs mer om olika funktionsnedsättningar:
- Döv eller nedsatt hörsel
- Dövblindhet, kombinerad syn- och hörselnedsättning
- Intellektuell funktionsnedsättning
- Läs- och skrivsvårigheter
- Matematiksvårigheter
- Medicinska funktionsnedsättningar
- Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)
- Rörelsehinder och rörelsenedsättning
- Selektiv mutism
- Språkstörning
- Synnedsättning
Forskning inom funktionsnedsättningar
- Adhd med egna ord
- Pedagogiska relationer och strategier för elever med adhd
- Neuropsykologiska svårigheter - så kan adhd påverka barn och unga i skolan
- Samordning för ett hållbart elevhälsoarbete
- Elevhälsoarbete under utveckling - en antologi
- Unga med adhd ser tillbaka på sin skoltid
- Strävan mot en inkluderande skolmåltid - för alla elever
- Att se individen i förskolegruppen - En modell för ökad känsla av tillhörighet
Forskningsnyheter
-
Hur delaktiga är elever och vårdnadshavare i utbildningen
Är barn, elever och ...
23 februari 2023 · Nyheter
-
Forskningsutblick: Att stötta socialt leksamspel mellan barn med vuxenledd och kamratbaserad intervention– en fallstudie i fyra förskolor
Lek mellan barn är v...
15 februari 2023 · Nyheter
-
Forskarintervju: Tidig upptäckt och tidiga insatser ger alla barn möjlighet att utvecklas
Att tidigt förebygga...
19 januari 2023 · Nyheter