Hoppa till innehåll
Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Talande webb
  • Other languages
  • Logga in
Specialpedagogiska Skolmyndigheten
    • Funktionsnedsättningar Visa/dölj undersidor till Funktionsnedsättningar
    • Stöd och råd Visa/dölj undersidor till Stöd och råd
    • Kompetensutveckling Visa/dölj undersidor till Kompetensutveckling
    • Läromedel Visa/dölj undersidor till Läromedel
    • Våra skolor Visa/dölj undersidor till Våra skolor
    • Om oss Visa/dölj undersidor till Om oss

    Funktionsnedsättningar

    En funktionsnedsättning kan påverka individens lärande. Valet av pedagogiska strategier, läromedel och utformning av lärmiljön kan därför vara avgörande för elevens möjlighet att nå målen. Här finns information om olika funktionsnedsättningar och vilket stöd SPSM kan erbjuda till dig som arbetar inom förskola, skola, gymnasium och vuxenutbildning.

    Adhd

    Barn med adhd har olika svårigheter med uppmärksamhet, impulskontroll och aktivitetsreglering. Inlärningen gynnas av goda relationer samt strukturerad och lugn lärmiljö.

    Autism

    Autism innebär begränsningar i socialt samspel och kommunikation. Barn med autism har unika styrkor och utmaningar, och behöver individuella anpassningar för en inkluderande lärmiljö.

    Döv eller nedsatt hörsel

    Skolan behöver erbjuda organiserat stöd, god visuell och auditiv miljö och fungerande hörteknik för elever som är döva eller har nedsatt hörsel.

    Döv eller nedsatt hörsel med intellektuell funktionsnedsättning

    Barn som är döva eller har hörselnedsättning i kombination med intellektuell funktionsnedsättning behöver en individuellt anpassad lärmiljö.

    Dövblindhet, kombinerad syn- och hörselnedsättning

    Barn och elever med dövblindhet behöver individuellt anpassat stöd för att kunna gå i förskolan och skolan, delta i aktiviteter och ha ett socialt umgänge.

    Förvärvad hjärnskada

    En förvärvad hjärnskada inträffar efter födseln och påverkar hjärnans funktion. Skolan behöver erbjuda eleven individanpassat stöd och strategier för att främja lärande och inkludering.

    Intellektuell funktionsnedsättning

    Intellektuell funktionsnedsättning, IF, innebär nedsatt intellektuell och adaptiv förmåga. Barn och elever med IF behöver anpassningar baserat på sina behov, förutsättningar och erfarenheter.

    Kroniska sjukdomar

    Det finns flera kroniska sjukdomar som kan leda till funktionsnedsättningar och som kan påverka barns och elevers lärande och utbildning. Några exempel är diabetes, allergi, astma, reumatism, cancersjukdom eller hjärtsjukdom.

    Läs- och skrivsvårigheter

    Läs- och skrivsvårigheter kan påverka inlärningen i olika skolämnen. Generella svårigheter kan förbättras med övning och anpassningar, medan dyslexi innebär bestående svårigheter i läsning och stavning.

    Matematiksvårigheter

    Matematiksvårigheter innebär utmaningar med att förstå, tillämpa och lösa matematiska problem. Skolan behöver uppmärksamma svårigheterna så tidigt som möjligt för att kunna erbjuda rätt stöd.

    Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, inkluderar diagnoser som påverkar hjärnan och nervsystemet, såsom adhd, autism och språkstörning.

    Rörelsenedsättning

    Rörelsenedsättning omfattar olika diagnoser med nedsatt rörelseförmåga. Det krävs anpassningar och stöd för att inkludera dessa elever i skolmiljön och lärandet.

    Selektiv mutism

    Selektiv mutism innebär en oförmåga att prata i vissa situationer. En trygg och förutsägbar miljö kan hjälpa barnet att utveckla sina kommunikationsförmågor.

    Språkstörning

    Språkstörning innebär svårigheter med att förstå och använda språket, vilket kräver anpassad undervisning och extra stöd för att främja språkutvecklingen.

    Synnedsättning med eller utan ytterligare funktionsnedsättning

    En genomtänkt lärmiljö och tillgängliggjorda läromedel är avgörande för att elever med synnedsättning eller blindhet ska kunna vara delaktiga i skolans aktiviteter.

    Specialpedagogiska skolmyndigheten

    • Kontakta oss
    • Organisation och uppdrag
    • Följ oss
    • Samverkan och projekt
    • Tidningen Lika värde
    • Begära ut allmän handling
    • Jobba hos oss

    Om webbplatsen www.spsm.se

    • Kakor (Cookies)
    • Lyssna
    • Lättläst svenska
    • GDPR, dataskyddsförordningen
    • Sidor på teckenspråk
    • Tillgänglighet för vår externa webbplats

    Press

    • Pressrum
    • Pressmeddelanden
    • Pressbilder
    • Logotyp

    Våra webbplatser

    • Hitta läromedel
    • Fortbildning
    • Webbutiken

    Följ oss

    • SPSM på Facebook
    • SPSM på Instagram
    • Följ oss på Linkedin

    Kontakta oss

    Telefon: 010 473 50 00
    E-post: spsm@spsm.se
    Specialpedagogiska skolmyndigheten