Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna med funktionsnedsättning
Introduktion
Det här studiepaketet handlar om att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna med funktionsnedsättning. Det vänder sig till dig som möter vuxenstuderande i ditt arbete. Materialet kan användas för fortbildning av ditt arbetslag eller annan personalgrupp. Börja med att titta på introduktionsfilmen.
Introduktionsfilm
Studiepaketet baserar sig på en skriftserie som består av sex skrifter. Den övergripande skriften utgör grunden i serien. I den finns bland annat texter om tillgänglighet, delaktighet, inkludering och interkulturellt perspektiv. De andra fem skrifterna beskriver specifika stödinsatser för vuxenstuderande med adhd, autismspektrumtillstånd, lindrig utvecklingsstörning, läs- och skrivsvårigheter/dyslexi samt psykisk ohälsa.
Rekommendationen är att ni avsätter sex timmar per skrift som ni arbetar med. Hälften av tiden ska ägnas åt egenstudier och hälften åt samtal i grupp. Förslag på tillvägagångssätt finns i de texter som riktar sig till dig som är rektor respektive kursansvarig, samtalsledare eller deltagare.