Assisterande lärverktyg kan vara avgörande för att barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska kunna lära sig, utvecklas och bli självständiga. Här finns information om lärverktyg som kan vara ett stöd i lärandet.
Funktionsnedsättningar kan ge upphov till olika svårigheter för elever. Därför är en noggrann kartläggning av elevens behov avgörande för att förstå och stödja dem på bästa sätt. Det är alltid viktigt att få möjlighet att träna och assisterande lärverktyg kan för en elev fungera antingen som ett stöd för lärande eller som en förutsättning för lärande.
Genom att använda lärverktyg på ett genomtänkt sätt kan elever och vuxna få bättre tillgång till utbildning och information, vilket främjar lärande och utveckling. Assisterande lärverktyg för elever med funktionsnedsättning har utvecklats i snabbt tempo. Tidigare specialprogram kan idag ingå som standardfunktioner i både läromedel, operativsystem, enheter eller andra lärverktyg. Därför är det bra för dig som pedagog att känna till elevernas behov och hur du kan arbeta med lärverktyg för att stödja elevernas lärande.
Definitioner från Skollagens första kapitel §3. Skolverket arbetar med att ta fram ett stödmaterial.
Lärverktyg som används i skolan behöver samspela med elevers assisterande teknik för att bli fungerande assisterande lärverktyg, ett exempel: en punktskriftsskärm (assisterande teknik) som i skolan fungerar med skolans läromedel. Här blir punktskriftsskärmen ett assisterande lärverktyg.
Bilden tydliggör definitionerna.
Läromedel är ofta en grundläggande förutsättning i undervisningen och kan behövas i olika format för att eleverna ska kunna uppfatta innehållet, hantera innehållet och begripa innehållet utifrån sina förutsättningar.
Läromedelsförlagen har ofta olika format på sina läromedel. De kan finnas som lärobok, som webbversion med kompletterande filmer eller som en digital e-bok. Även andra aktörer kan ha anpassade versioner av läromedlet. Det innebär att du som pedagog har möjlighet att arbeta med läromedel på olika sätt utifrån elevernas behov.
Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, erbjuder tjänsten Legimus som är ett digitalt bibliotek för alla med läsnedsättning.
Personer som har svårt att ta till sig text kan behöva använda assisterande lärverktyg för att uppfatta innehållet. Att läsa med assisterande lärverktyg kan ge personer möjlighet att uppfatta innehållet i texten, vilket är en förutsättning för lärande. Exempel på svårigheter som kan innebära behov av assisterande lärverktyg vid läsning är dyslexi, synnedsättning och språkstörning.
Stödinsatserna vid lässvårigheter ser olika ut beroende på vilka faktorer som ligger till grund för problemen. En elev kan ha språkliga svårigheter men god avkodningsförmåga, medan en annan elev kan ha blandade lässvårigheter som innebär svårigheter med både avkodning och språkförståelse.
Enligt den väletablerade modellen The Simple View of Reading består läsning av faktorerna avkodning och språkförståelse som blir lika med läsförståelse.
Modellen The Simple View of Reading kan åskådliggöras med hjälp av en enkel formel:
Läsförståelse = Avkodning x Språkförståelse
Att lära sig lyssna på text tar tid och är en förmåga som behöver övas upp, precis som lässtrategier när vi läser med ögonen. Talsyntesprogram omvandlar text till tal och kan underlätta för den som ska ta till sig text. Programmet ger även möjlighet att få en egen text uppläst, vilket gör det lättare att upptäcka fel i meningar, stavfel eller bristande sammanhang i texten.
I talsyntesprogrammen finns ofta flera röster och många inställningar att välja på för att passa olika användare. Det går att justera hastigheten, textmarkörens inställningar samt textens storlek och färg. Det är viktigt att eleven får stöd med att hitta inställningar som fungerar bra i lärandet. Ibland tar det tid att lära sig och att hitta rätt inställningar. Eleven kan också behöva göra olika inställningar beroende på ämne, en faktaspäckad text kan läsas upp långsammare medan en skönlitterär text kanske föredras i snabbare tempo.
I de flesta operativsystem finns en generell möjlighet att få text uppläst, ibland utan funktionalitet som kan vara viktig för elever med funktionsnedsättning.
Personer som av olika skäl har svårt att producera text kan använda assisterande lärverktyg för att underlätta skrivandet. Det finns olika orsaker till att det kan vara svårt att producera text. Det är viktigt att göra en kartläggning för att stödja elevens förmåga att producera text. Exempel på svårigheter som kan innebära behov av assisterande lärverktyg vid skrivning kan vara många, bland annat dyslexi, synnedsättning, rörelsenedsättning, språkstörning eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Modellen för skrivning förklarar textproduktion som en produkt av de två faktorerna transkriptionsförmåga och textgenerering, vilket kan åskådliggöras i en enkel formel:
Textproduktion = Transkriptionsförmåga x Textgenerering
Här finns exempel på lärverktyg som stödjer själva överföringen av tankar till text, särskilt för elever med motoriska eller språkliga svårigheter:
Handlar om verktyg som fokuserar på innehållets uppbyggnad, idéutveckling och språklig förståelse:
Insatser som kan vara till stöd för elever i planering, organisering och självreglering under skrivprocessen:
Assisterande lärverktyg kan underlätta för barn, elever och vuxna i matematiksvårigheter. Dessa verktyg kan användas för att färdighetsträna, visualisera, konkretisera, laborera och arbeta med problemlösning för att främja förmågan att resonera om och förstå matematik.
Vid val av matematikläromedel är det viktigt att reflektera över hur matematikläromedlen kan vara användbara och tillgängliga för alla elever. Matematikläromedel finns ofta i tryckt format, digital e-bok eller som webbaserat läromedel.
Om matematikboken finns i digitalt format kan eleven ibland arbeta med uppgifterna digitalt. Vissa webbaserade läromedel i matematik kan både rätta elevens uppgifter och anpassa uppgifterna efter elevens kunskapsnivå.
Många förlag ger ut matematikläromedel som digitala versioner av tryckta läromedel. Läromedlet är oftast en avbild av den tryckta boken och kan innehålla extra material, som exempelvis filmer. I många av dessa läromedel är det möjligt att läsa upp texter och uppgifter med talsyntesstöd och att förstora innehållet. I vissa digitala matematikläromedel kan det gå att skriva direkt i läromedlet.
För en del elever kan det underlätta att skriva matematiska tecken med tangentbordet. Det finns programvaror som gör det möjligt att skriva matematiska tecken på olika sätt.
En del elever tappar lätt bort sig när de växlar mellan att titta på boken i datorn och skriva i skrivhäftet. Om det inte går att skriva direkt i boken kan SPSM:s Räknerutan vara ett användbart komplement.
Gå till Stödmaterial matematiksvårigheter
Assisterande lärverktyg kan skapa möjligheter för kommunikation på olika sätt. Det finns olika typer av assisterande lärverktyg för kommunikation.
Elever kan behöva assisterande teknik för att kunna kommunicera med omgivningen. Den assisterande tekniken kan vara exempelvis en kommunikationsplatta eller ett program som behöver fyllas med innehåll för att fungera i skolkontexten och bli ett assisterande lärverktyg. Ofta behövs både låg- och högteknologiska hjälpmedel för att garantera tillgång till kommunikationsstödet i olika miljöer och situationer.
Det kan handla om till exempel att kommunicera med hjälp av text, bild- och symbolstöd, film och ljud, tecken som stöd eller teckenspråk. Vissa personer behöver särskilt anpassade assisterande lärverktyg för att kunna uttrycka sig. Det assisterande lärverktyget ska ge barnet eller eleven förutsättningar att utveckla sin kommunikation med omgivningen.
För elever med funktionsnedsättning kan assisterande lärverktyg vara ett viktigt stöd för tydlighet, planering och struktur i skolan och vardagen.
Lärverktygen kan användas på olika sätt för att ge kognitivt stöd. Tydliggörande pedagogik gör undervisningen begriplig och hanterbar. Eleverna behöver veta varför, vad, var och med vem något ska göras, samt vad de ska göra när en aktivitet är avslutad.
Samtidigt som lärverktygen kan vara till stor hjälp i skolarbetet kan de också lätt distrahera eleven från den aktuella uppgiften, exempelvis genom notiser på den digitala enheten. Därför är det viktigt att eleverna får kunskap om och arbetar med hur de kan hålla fokus i skolarbetet.
Relaterad information
Det behövs fyra delar för ett effektivt användande av lärverktyg.
Elever och personal behöver:
Bilden visar de fyra delarna.
Arbetsprocessen består av fyra delar:
Bilden visar arbetsprocessens fyra delar.
Reflektionsfrågorna på den här sidan är framtagna av rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Det är förslag på reflektionsfrågor som är avsedda att ge stöd i olika faser i skolans systematiska arbete med lärverktyg.
Elevnivå:
Undervisningsnivå:
Få tillgång till lärverktyg
Elevnivå:
Undervisningsnivå:
Användning av lärverktyg
Elevnivå:
Undervisningsnivå:
Reflektera runt lärverktygets användbarhet
Elevnivå:
Undervisningsnivå:
Publicerat 2025-09-10