
Specialpedagogiskt stöd
Vi erbjuder specialpedagogiskt stöd i form av dialog och samverkan med skolhuvudmän, rådgivning, specialpedagogisk utredning, information och kompetensutveckling till förskolor och skolverksamheter i hela landet.
Hos oss får du stöd att utveckla arbetssätt och lärmiljöer som är tillgängliga för barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning. Syftet är att de ska få möjlighet att nå målen för utbildningen.
Vårt stöd utgår från gällande styrdokument och ska bidra till en likvärdig och tillgänglig lärmiljö som ger förutsättningar för delaktighet för alla barn, elever och vuxenstuderande.
Det specialpedagogiska stödet kan bidra till utveckling på olika sätt. Några exempel på områden som ingår är statsbidrag, läromedel, elevhälsa, stöd vid undervisning på distans, kurser och aktiviteter samt stödmaterial och studiepaket för kollegial utveckling.
Skolhuvudmän
I det specialpedagogiska stödet på strategisk nivå erbjuder vi skolhuvudmän inom kommunala och fristående verksamheter dialogmöten med våra länsvisa samverkanskontor.
Förskolor, skolor och vuxenutbildning
Förskolor, skolor och vuxenutbildning kan vända sig till oss för att få stöd. Ansökan ska skickas in av rektor eller annan ansvarig. När vi utformar stödet utgår vi från en gemensam dialog om behov som finns i lärmiljön i er verksamhet.
Stöd i form av rådgivning och specialpedagogisk utredning inom vissa som berör vissa funktionsnedsättningar kan sökas av ansvarig chef i samråd med lärare, förskollärare, fritidspedagog, speciallärare, specialpedagog eller personal inom elevhälsan.
Specialpedagogisk rådgivning
Specialpedagogisk rådgivning sker i en dialog där du får ett konsultativt stöd att utveckla kunskap och kompetens i frågor om att utveckla lärmiljön. Rådgivningen handlar också om att utveckla det pedagogiska arbetet kopplat till extra anpassningar och särskilt stöd. Innehåll och arbetssätt i rådgivningen anpassar vi efter behoven i er verksamhet.
Specialpedagogisk utredning
Vi erbjuder specialpedagogisk utredning till förskolechef och rektor kring barn och elever :
med synnedsättning med eller utan ytterligare funktionsnedsättning
som är döva eller har hörselnedsättning i kombination med utvecklingsstörning
med dövblindhet eller kombinerad syn- och hörselnedsättning.
En specialpedagogisk utredning kan vara en del av rektors utredning av behov av särskilt stöd, som genomförs i samband med att en elev inte når kunskapsmål och kunskapskrav.
Utredningar under pandemin
Vid förfrågningar om utredningar under pandemin erbjuder vi fördjupad rådgivning. Den sker främst digitalt och utgår från förskolans eller skolans pedagogiska frågeställningar.
Fråga en rådgivare
Alla som har frågor om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättningar kan kontakta vår tjänst Fråga en rådgivare.
Specialpedagogiskt stöd
Specialpedagogiskt stöd
SPSM ger stöd om specialpedagogik,
det vill säga stöd till skolor och lärare
som undervisar de elever med funktionsnedsättning
som behöver specialpedagogik.
Vi ger information och utbildning.
Vi ger specialpedagogisk rådgivning
och vi kan göra en specialpedagogisk utredning.
Vi ger stöd till personal i offentliga skolor
och personal i friskolor som staten kontrollerar.
Vi ger specialpedagogisk rådgivning
om en elev eller en grupp med elever.
Vi gör specialpedagogisk utredning
om elever som har synnedsättning,
elever som har synnedsättning och någon annan funktionsnedsättning,
elever som har en svår språkstörning,
elever som har hörselnedsättning och utvecklingsstörning,
elever som har hörselnedsättning och autism,
elever som är födda dövblinda
och elever som blivit dövblinda när de var mycket små.
Vi ger information om anpassade läromedel
för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning.
Vi ordnar utbildning om specialpedagogik.
Vi ger information till föräldrar
och till dem som har ansvar för en skola.
Vi är med och utvecklar specialpedagogik.
Att ansöka om specialpedagogiskt stöd
Du ansöker om specialpedagogiskt stöd
här på vår webbplats.
Du använder ett formulär som du hittar här.
Läs om exempel på stöd i våra artiklar
- Kommun: I Norrtälje kommun satsar de stort på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Förskola: Kvalitetsutvecklande arbete i förskolan där leken står i fokus
- Grundskola: Trygg skolmiljö när eleverna lär känna varandra i små skiftande grupper
- Grundskola: Skolan där trygghet, trivsel och relationer står i fokus
- Grundsärskola: Teknik och knappar som kommunikationsverktyg för barn med dövblindhet
- Gymnasiesärskola: Studie visar att Värderingsverktyget ger bra stöd
- Gymnasieskola: Insatserna som lett till högre betyg och färre avhopp i gymnasiet
- Sök statsbidrag: 88 miljoner till utvecklingsprojekt för en likvärdig utbildning