Ska elever som kan läsa arbeta med språklig medvetenhet?

Ska elever som kan läsa arbeta med språklig medvetenhet?

Svar:

Att knäcka läskoden är en stor händelse i ett barns liv. Därmed innebär det också en pedagogisk utmaning att förmedla en fortsatt bestående läslust genom att erbjuda engagerande böcker och boksamtal på rätt nivå.

Att eleven redan läser behöver inte innebära att han/hon är språkligt medveten. Det är viktigt att göra en kartläggning för att kunna undevisa på rätt nivå. Delaktighet och gemenskap är viktigt för alla och i arbetet med språklig medvetenhet krävs att uppgifterna för redan läsande elever är fortsatt stimulerande och utmanande. Risken är annars att situationen övergår i tristess vilket kan vara förödande. Ur 3 kap 3 § skollagen; "Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling."
Publicerat torsdag 12 maj 2016 Granskat tisdag 17 oktober 2017
Tillbaka till toppen