Hur kan man jobba med färglära med en elev som saknar färgseende?

Hur kan man jobba med färglära med en elev som saknar färgseende?

Svar:

När det gäller komplementfärger så handlar det om färger som står för raka motsatser i färgcirkeln. Det betyder att man kan jobba med motsatser och kontraster samtidigt, till exempel kallt och varmt, surt och sött eller taktilt: strävt och lent. Ett exempel kan vara att man gör en taktil färgcirkel där gult är i ett lent material och blått är i ett strävt material. En elev som inte ser färger bör också få möjlighet att jobba med olika material vid skapande: svart, vitt och gråskalan, skulpturalt, bygga modeller, former och taktila material samt bilder som symboler där färger inte blir det väsentliga. Däremot behöver man inte vara rädd att prata om färger eftersom färger är en del av vår begreppsvärld.

Taktila färger
Det finns ett material som heter Taktila färger som man kan använda i pedagogiska sammanhang. Då använder man sig av olika ytstrukturer för att känna skillnad på olika färger. Materialet består av 12 kulörer med 12 olika ytor på självhäftande tunn vinyl. Arkens storlek är drygt A4-format. Taktila färger är ett mjukt och ändå tåligt material som också är lämpligt för användning vid olika markeringar på saker, skåp och lådor. Materialet kan också användas till att skapa egna bilder och taktila kartor. Taktila färger finns på Galleri Taktils webbplats.
Galleri taktils webbplats
Publicerat tisdag 27 oktober 2020