Finns argument för att skilja på ett nyanlänt tvillingpar vid klassplacering?
Svar:
Grundläggande för att ett barn ska ha nyfikenheten, viljan och lusten att
kommunicera med sin omgivning är att barnet känner sig trygg i miljön, sedd och
inbjuden till samspel av de vuxna och de andra barnen. Hur ni skapar de här
förutsättningarna är alltså den första frågan att ta ställning till.
Att komma till en miljö där man inte kan kommunicera eller göra sig
förstådd kan vara omtumlande och skrämmande för ett barn och reaktionerna hos
barnet kan variera. Här handlar det ju också om två skilda individer med olika
behov. Den information ni kan få av föräldrarna och vad de kan berätta om sina
två barn, barnens gemensamma lek och hur de samspelar med varandra, hur de tar
kontakter och leker med andra barn, vad de var och en behöver för att vara
trygga och utvecklas, blir ju i det här fallet den viktigaste informationen att
utgå ifrån.
Ska tvillingar gå i samma klass?
På Psykologiguiden, en webbplats som drivs av Sveriges psykologförbund,
finns en fråga om tvillingar i olika klasser. Enligt psykolog Jenny Klefbom finns
ofta en vilja att skilja på tvillingar, vilket hon reflekterar kring.
Ska tvillingarna gå i olika klasser?
Språkutveckling i andraspråk
En fallstudie av Liisa Suomela (2017), Vasa Universitet i Finland, kan vara
intressant att läsa i detta sammanhang. Den heter "Två tvillingpar i
svenskt språkbad. En fallstudie om språkanvändning i daghemsmiljö" och
beskriver två tvillingpar med finska som modersmål som går i svenskspråkig
förskola. I studien beskriver författaren bland annat olikheterna i hur barnen
förhåller sig till modersmålet och andraspråket, hur de kodväxlar, leker med
varandra, tar kontakter och samtalar med vuxna och barn. Skillnaderna som
framkommer hänvisar författaren till barnens olika personligheter. Hon skriver
bland annat: "...andraspråksutveckling är en individuell process och den
individuella variationen i språkkunskaperna kan vara stor...Personlighetens
betydelse kan inte heller betonas för mycket." (s 71-72).
Två tvillingpar i svenskt språkbad. En fallstudie om språkanvändning i daghemsmiljö