Hoppa till innehåll
SPSM.se
  • Talande webb
  • Other languages
  • Logga in
På SPSM:s webbplats används webbkakor bland annat för att underlätta ditt besök. Webbkakor som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera har redan sparats i din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. Läs mer om webbkakor på spsm.se
Specialpedagogiska Skolmyndigheten
  • {{ahit.Query}}
  • Funktionsnedsättning Visa/dölj undersidor till Funktionsnedsättning
  • Stöd Visa/dölj undersidor till Stöd
  • Läromedel Visa/dölj undersidor till Läromedel
  • Kurser och aktiviteter Visa/dölj undersidor till Kurser och aktiviteter
  • Skolalternativ Visa/dölj undersidor till Skolalternativ
  • Om oss Visa/dölj undersidor till Om oss
  • Undervisning på distans
    • Undervisning
      • Konkreta råd om undervisning på distans
      • Läs- och skrivstöd vid undervisning på distans
      • Upprätthålla relationer
      • Utomhus­under­visning som en del i distans­undervisningen
      • Förskola
    • Verksamhet och organisation
      • Elevhälsans roll
      • Till dig med ansvar för utbildnings­verksamhet
        • Frågor och svar från webbinarium
      • Skoldatatek och liknande verksamheter
    • Tips till vårdnadshavare
    • Forskning, frågor, länkar och tips
      • Forskning och rapporter om distansundervisning
      • Frågor och svar om undervisning på distans
      • Verktyg och länkar som stöd vid undervisning på distans
      • Filmade tips om undervisning på distans
  • Specialpedagogiskt stöd
    • Nyanlända elever
    • Språk och kommunikation
      • Punktskrift
        • Uppsatser i ämnet punktskrift
      • Alternativ och kompletterande kommunikation
        • Manuell och kroppsnära AKK
          • Naturliga reaktioner och signaler
          • Tecken som AKK
        • Grafisk AKK
          • Konkreta föremål
          • Bilder som kommunikation
          • Piktogram
          • Bliss
          • Bokstäver
        • Litteratur om AKK
        • AKK och flerspråkighet
        • Studiepaket: AKK
      • Svenskt teckenspråk
        • Teckenspråkets dag 14 maj
        • Tvåspråkighet
          • Videoföreläsningar
    • Läsa och skriva
      • Strukturerad fonem- grafemkoppling
    • Matematik
      • Matematik förskola
      • Matematik förskoleklass
      • Matematik fritidshem
      • Matematik grundskola
      • Matematik gymnasieskola
      • Matematik vuxenutbildning
    • Rörelse och fysisk aktivitet
      • Roller och ansvar
      • Lärmiljöer att uppmärksamma
      • Förskolan
      • Skolan
        • Ämnet idrott och hälsa
          • Aktivitetshjul
          • Betyg och bedömning
          • Elevers röster
        • Ämnesområdet motorik
        • Fritidshemmet
      • Avhandlingar, vetenskapliga artiklar och rapporter
    • Digitalt lärande
      • Utveckla digital kompetens
      • Digital lärmiljö
        • Tillgänglighet i operativsystem
        • Tillgänglighet på webbplatser
      • Stöd med digitala verktyg
        • Att välja digitala verktyg
        • Individuella inställningar
        • Läsa med digitala verktyg
        • Skriva med digitala verktyg
        • Räkna med digitala verktyg
        • Kommunicera med digitala verktyg
        • Planera och strukturera med digitala verktyg
      • Roller och ansvar
      • Skoldatatekens stöd
      • Filmer om digitalt lärande
    • Förfrågningsformulär
  • Bidrag
    • Skolor och förskolor
      • Regionala utbildningsinsatser
      • Särskild undervisning på sjukhus
      • Utvecklingsprojekt
        • Utvecklingsprojekt för barn och elever med funktionsnedsättning
          • Inspirerande exempel
            • Statsbidrag förskola
            • Statsbidrag grundskola
            • Statsbidrag gymnasieskola
            • Statsbidrag vuxenutbildning
        • Utvecklingsprojekt för barn och elever med synnedsättning eller blindhet
        • Utvecklingsprojekt kopplade till kurs inom vuxenutbildningen
    • Universitet och högskola
      • Så här ansöker du
    • Teckenspråksutbildning för vissa föräldrar -TUFF
      • Viktiga tidpunkter
      • Så här ansöker du
      • Person- och kursregister
    • Folkhögskola
      • Särskilt utbildningsstöd
        • Bidrag till utvecklingsprojekt
          • Utvecklingsprojekt 2018
          • Utvecklingsprojekt 2017
          • Utvecklingsprojekt 2016
          • Utvecklingsprojekt 2015
        • Frågor och svar
      • Förstärkningsbidrag
      • Viktiga tidpunkter
      • Så här ansöker du
    • Privatpersoner
      • Bidrag ur stiftelser
      • Bidrag vid vissa korta kurser
        • Så här ansöker du
      • Bidrag för vuxna som får särskild utbildning på komvux
        • Viktiga tidpunkter för utbetalning
        • Så här ansöker du
    • Omvårdnadsinsatser rörelse­hinder­anpassad utbildning
      • Huvudmän för omvårdnad
      • Viktiga tidpunkter
      • Så här ansöker du
    • Läromedels­producenter
  • Fråga en rådgivare
    • Frågor och svar
    • Ställ en ny fråga
    • Filmade frågor och svar
      • Vilka läromedel ska vi välja?
      • Finns det något typsnitt som är lättare att ta till sig än andra?
      • Vilka fler anpassningar kan jag göra?
      • Vad kan man få för stöd för elever med selektiv mutism?
      • Läromedel för elev på särvux som är analfabet?
      • Hur tänker ni kring extra anpassningar?
      • Vi behöver ett bättre kommunikations­språk med en elev
      • Vi söker material för att arbeta med spegelvändningar
      • Jag skulle vilja veta mer om träning av arbetsminnet
      • Vad innebär en pedagogisk utredning?
      • Vem har rätt att göra en dyslexiutredning?
      • Hur kan en elev med adhd eller Aspergers syndrom visa sina kunskaper?
      • Hur kan man avgöra om en elev har en språkstörning?
      • Hur kan vi hjälpa en pojke som inte kommunicerar med vuxna?
      • Finns det något teknikstöd för en vuxenstuderande med adhd?
  • Lagar och rättigheter
    • Bedömning och betyg
      • Grundsärskola, gymnasiesärskola och komvux som särskild utbildning
    • Rätt till anpassningar och särskilt stöd
    • Åtgärdsprogram
    • Garantin för tidigt stöd
      • Stöd i arbetet med garantin
        • Dialogduk för garantin
        • Organisera arbetet
        • Specialpedagogiska frågor
        • Podden Lika värde om garantin
        • Stödinsatser i utbildningen
      • Bakgrund till garantin
    • Barnets rättigheter
    • Rättigheter för personer med funktions­nedsättning
    • Hjälpmedel för barn och elever med funktionsnedsättning
  • Tillgänglighet, delaktig­het och inkludering
    • Tillgänglighet
      • Tillgänglighets­modell
        • Förutsättningar för lärande
        • Pedagogisk miljö
        • Social miljö
        • Fysisk miljö
      • Värderingsverktyget som stöd
      • Arbetet med barn och elever
      • Stöd och inspiration
      • Ljudmiljö
        • Så skapar du bra ljudmiljö
        • Vad säger lagen?
        • Fördjupning om ljud
        • Länkar och tips
    • Delaktighet
      • Delaktighetsmodellen
      • Barn och elevers rätt att uttrycka sin mening
    • Inkludering
  • Internationella kontakter och European Agency
    • Organisation och kontakter
    • Pågående projekt
  • Elevhälsa
    • Att främst arbeta förebyggande och hälsofrämjande
    • Samverkan för elevhälsa
    • Systematisera skolans elevhälsoarbete
    • Stödmaterial elevhälsa
    • Vidare läsning
  • Forskning och utveckling
    • Våra skrifter och lägesrapporter
    • Aktuellt om forskning
    • Avhandlingar
    • Vad är vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?
  • För dig som är elev
    • Dina rättigheter
      • Delaktighet för dig som elev
      • Anpassningar i skolan
    • Vem bestämmer?
      • Vad säger lagen?
    • Vem kan hjälpa?
      • Elevhälsan
      • Diskriminering
    • Bra exempel och förebilder
  • För dig som är vårdnadshavare
  • Lovskola
  • Stödmaterial och studiepaket
    • DATE lärmaterial
    • Mentorshandboken
    • Studiepaket AKK
    • Studiepaket Läs- och skrivsvårigheter F–3
    • Studiepaket NPF
    • Studiepaket placerade barn
    • Studiepaket språkstörning
    • Studiepaket utvecklings­störning
    • Studiepaket vuxen
    • Stödmaterial elevhälsa
    • Stödmaterial förskola
    • Stödmaterial hörselnedsättning
    • Stödmaterial matematiksvårigheter
    • Särskilt stöd till nyanlända elever
  1. Start
  2. Stöd
  3. Fråga en rådgivare
  4. Frågor och svar

[Frågor och svar]

Dela på Facebook Tipsa via mail Dela på Linkedin Dela på Twitter Skriv ut
Publicerat tisdag 21 april 2020

Om oss

  • Kontakta oss
  • Organisation och uppdrag
  • Nyhetsbrev
  • Samverkan och projekt
  • Tidningen Lika värde

Om webbplatsen

  • Kakor (Cookies)
  • Lyssna
  • Lättläst svenska
  • GDPR, dataskyddsförordningen
  • Sidor på teckenspråk
  • Tillgänglighet för vår externa webbplats

Press

  • Pressrum
  • Pressmeddelanden
  • Pressbilder
  • Logotyp

Våra webbplatser

  • Hitta läromedel
  • Vklass
  • Fortbildning
  • Värderingsverktyget
  • Webbutiken

Följ oss

SPSM på Facebook SPSM på Twitter SPSM på Youtube SPSM på Instagram Följ oss på Linkedin

Kontakta oss

Telefon: 010 473 50 00

Fax: 010 473 66 42

E-post: spsm@spsm.se

Specialpedagogiska skolmyndigheten