
Kollegialt utveckla effektiva arbetssätt i matematik utifrån återinlärning och nyinlärning
Projektet heter Kollegialt utveckla effektiva arbetssätt i matematik utifrån återinlärning och nyinlärning. det riktade sig till elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Målet med projektet var att öka måluppfyllelsen i matematik genom kollegialt lärande och likvärdigt stöd. Projektet genomfördes på Centralskolan i Töreboda.
6-STA 2016/992
Projektnamn: Kollegialt utveckla effektiva arbetssätt i matematik utifrån återinlärning och nyinlärning.
Huvudman: Centralskolan, Töreboda.
Skolform: Grundskola.
Målgrupp: Elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Kommun: Töreboda.
Sammanfattning
Arbetssätten som användes var
- kartläggning av kognitiva och språkliga förmågor
- kollegialt lärande
- språkutvecklande arbete inom matematik
- Learning study och mindmaps.
Resultatet av projektet blev bland annat ett gemensamt arbetssätt för undervisning i matematik. Pedagogerna kunde snabbare fånga in elever med inlärningssvårigheter inom matematik. De kunde även snabbare identifiera nyanländas särskilda behov. Förståelsen för språket ökade elevernas intresse för matematik.
Slutrapport: Kollegialt utveckla effektiva arbetssätt i matematik utifrån återinlärning och nyinlärning (PDF-dokument, 853 bytes)