Kommunikationsverktygets betydelse för delaktighet

Projektet heter Kommunikationsverktygets betydelse för delaktighet och genomfördes på Norbackaskolan i Sundsvall. Projektet riktade sig till elever med många olika typer av funktionsnedsättningar. Målet med projektet var att varje elev ska få ett kommunikationsverktyg som kan ge en hållbar och utvecklande kommunikation och att genom detta ge dem möjlighet att föra fram sin vilja och påverka sin situation. Målsättningen var också att utveckla personalens kompetens kring kommunikationsverktyget PODD.

6-STA 2016/1102
Projektnamn: Kommunikationsverktygets betydelse för delaktighet
Huvudman: Norbackaskolan, Sundsvalls kommun
Skolform: Grundskola
Målgrupp: Elever med många olika typer av funktionsnedsättningar
Kommun: Sundsvalls kommun

Sammanfattning

Arbetssätten som användes var utbildning i PODD-kommunikation, studiebesök och kollegialt lärande. Det huvudsakliga resultatet av projektet är att alla elever har sin egen PODD-pärm och att några av eleverna idag delvis kan använda sin PODD-pärm självständigt eller självständigt via partnerstyrd skanning.

Slutrapport: Kommunikationsverktygets betydelse för delaktighet (PDF-dokument, 382 bytes)

Publicerat tisdag 12 juni 2018 Granskat måndag 15 oktober 2018
Tillbaka till toppen