Minnen från ett klassrum

En film tillägnad alla som bidrar till att de yngsta får rätt stöd. Tillsammans kan vi fortsätta att utveckla det viktiga arbetet med Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser. Se filmen och sprid vidare! Filmen är 01:34 minuter lång.

Minnen från ett klassrum - Syntolkad

En film tillägnad alla som bidrar till att de yngsta får rätt stöd. Tillsammans kan vi fortsätta att utveckla det viktiga arbetet med Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser. Se filmen och sprid vidare! Filmen är 01:34 minuter lång.

Stöd i arbetet med garantin

I arbetet med garantin för tidiga stödinsatser behövs ett gott samarbete mellan rektor, lärare och personal med specialpedagogisk kompetens. Här hittar du material som ger stöd i det arbetet och stöd för kompetensutveckling i områden som anknyter till garantin. 

En översiktsbild av Skolverkets och SPSMs samlade stöd kring garantin. All information finns i text på denna webbsida

Bilden ovan är en sammanställning av allt stöd- och kompetensutvecklingsmaterial som rör garantin. Den ger en samlad överblick och länkar till respektive material. Vi hoppas att detta kan underlätta i planeringen för att uppfylla garantin. Här kan du ladda ner bilden.

På denna sida finns beskrivningar av och länkar till alla material som är med på bilden.

Skolinspektionens granskning av arbetet med garantin

Skolinspektionen har granskat arbetet med garantin för tidiga stödinsatser på 30 skolor under 2020. Här är en summering av vad som utmärker de skolor som har ett välfungerande arbete med garantin i förskoleklass:

  • Tydlig organisation – lärare och specialpedagog vet vem som gör vad.
  • Särskild bedömning görs i samråd med specialpedagogisk kompetens.
  • Dokumentation används för att planera undervisning.
  • En anpassning av undervisningen görs utifrån kartläggningen.
  • Stöd fokuserar på att utveckla både språk och matematik.
  • Undervisningen utvecklas på gruppnivå.

I filmen Kartläggning och tidiga stödinsatser på Youtube sammanfattar projektledare Ylva Gunnars resultatet av granskningen.

Stöd- och kompetensutvecklingsmaterial för genomförandet av garantin

För att ge skolorna stöd i att uppfylla garantin erbjuder Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten stöd för att planera och organisera arbetet med garantin och stöd för kompetensutveckling inom:

  • språk och kommunikation
  • matematiska resonemang och uttrycksformer
  • tidig läs- och skrivinlärning
  • tidig matematikinlärning
  • bedömning av elevers kunskapsutveckling
  • planering och uppföljning av extra anpassningar.

Målgrupperna för stöden är lärare och förskollärare i förskoleklass och lågstadiet, speciallärare, specialpedagoger och rektorer som arbetar i grundskolan, specialskolan eller sameskolan samt huvudmän för dessa skolformer. Genom kompetensutveckling får lärarna och förskollärarna möjlighet att utveckla sin förmåga att bedöma elevers kunskapsutveckling och att planera, genomföra och följa upp tidiga stödinsatser.

En vuxen person med långt hår står med händerna i sidorna och tittar rakt mot dig

Organisera arbetet med garantin

Ta del av vårt material som ger dig som rektor stöd i att leda och organisera arbetet med garantin för tidiga stödinsatser. Materialet är webbaserat och består av en film och ett antal frågeställningar. Du kan använda det på egen hand eller som ett underlag för kollegialt lärande. 

Garantin för tidiga stödinsatser – en film om rektors ansvar

Vad behöver du som är rektor tänka på när det gäller Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser? Den här filmen ger dig som är rektor stöd i att leda och organisera arbetet med garantin. Filmen ingår i materialet Organisera arbetet med garantin.

Dialogduk om att följa och främja elevers kunskapsutveckling i förskoleklass till årskurs 3

En webbaserad dialogduk med filmer och diskussionsfrågor som hjälper dig och dina kollegor i arbetet med att tidigt fånga och kontinuerligt följa elevernas kunskapsutveckling i förskoleklass och lågstadiet. Dialogduken vänder sig till dig som är förskollärare i förskoleklass, lärare i förskoleklass och lågstadiet, speciallärare och specialpedagog.

Specialpeda­gogiska frågor i garantin

Ta del av vårt stöd om det specialpedagogiska arbetet inom garantin för tidiga stödinsatser. Stödet är webbaserat och består av en film och ett antal frågeställningar. Du kan använda det på egen hand eller som ett underlag för kollegialt lärande. 

Två elever övar på att läsa och skriva bokstaven o

Modulen Tidig läsundervisning

En modul på Skolverkets lärportal. Modulen tar upp grundläggande förmågor som fonologisk medvetenhet och ordavkodningsförmåga. Den ger verktyg för att följa läsutvecklingsprocessen och att planera undervisning som främjar läsflyt och läsförståelse.

Modulen Tidig skrivundervisning

En modul på Skolverkets lärportal. Modulen ger teoretisk kunskap och didaktiska verktyg för att planera den tidiga skrivundervisningen. Modulen utgår från ett kognitivt perspektiv och har ett språkvetenskapligt fokus.

Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F–3

Det här studiepaketet riktar sig till dig som arbetar med elever i förskoleklassen och i årskurs 1–3 som riskerar att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Materialet är framtaget för att öka skolans möjligheter att ge varje elev rätt stöd i rätt tid.

Materialet består av filmer, poddavsnitt, texter, reflektionsfrågor och en praktisk uppgift. Det är i första hand tänkt att användas för kollegialt lärande, men kans även användas enskilt.

Stimulera läsintresse utifrån ett jämställdhetsperspektiv

Syftet med stödmaterialet Stimulera läsintresse utifrån ett jämställdhetsperspektiv är att inspirera och stödja lärare och förskollärare i förskoleklass och lågstadiet samt skolbibliotekarier att stimulera elevers läsintresse ur ett jämställdhetsperspektiv. Materialet kan även vara användbart för lärare i fritidshem och modersmålslärare. Stödmaterialet omfattar ca 12 timmar.

Tvåspråkig teckenspråkig läs- och skrivutveckling – för lärare i specialskolans F-åk 4

Ett material som vänder sig till dig som undervisar elever från förskoleklass till årskurs 4 som är döva eller har hörselnedsättning, exempelvis i den regionala specialskolan eller i en hörselklass där svenskt teckenspråk är det språk som används i undervisningen. 

Två elever arbetar med matematik, en har ett papper med siffror och ett cirkeldiagram på, den andra håller i en miniräknare

Modulen Taluppfattning och tals användning F-åk 3

En modul i Skolverkets lärportal. Modulen lyfter fram hur matematikundervisningen om och genom problemlösning kan utformas. I modulen behandlas vad som kännetecknar en problemuppgift, hur problemuppgifter kan anpassas till olika elever och elevgrupper samt hur läraren kan planera problemlösning i syfte att stödja tidig matematikutveckling.

Modulen Problemlösning F-åk 3

En modul i Skolverkets lärportal. Modulen lyfter fram hur matematikundervisningen kan utformas för att stödja tidig matematikutveckling. Centrala begrepp och metoder inom området taluppfattning behandlas.

Stödmaterial matematiksvårigheter

Det här stödmaterialet vänder sig till dig som möter elever i matematiksvårigheter. I materialet kan du få mer kunskap om hur matematiksvårigheter kan upptäckas, vilka konsekvenser det kan få, och vad du kan göra för att öka förutsättningarna för elevens lärande i matematik.

Materialet består av filmer, texter och reflektionsfrågor. Stödmaterialet kan användas i enskild fortbildning eller i grupp.

Fotot visar två personer som diskuterar specialpedagogiska frågor med varandra.

Webbkursen Följa och främja lärande i förskoleklass

Kursen finns på Skolverkets utbildningsplattform. Webbkursen består av fem avsnitt och omfattar ca 10-12 timmar.  Syftet med kursen är att lärare och förskollärare i förskoleklass ska ges möjlighet att utveckla fördjupade kunskaper om vad garantin kan innebära i praktiken, om kunskapsbedömning, planering, genomförande och uppföljning av tidiga stödinsatser.

Podden Lika värde om garantin

Podden Lika värde har flera avsnitt som handlar om garantin generellt, om läs- och skrivsvårigheter eller om matematiksvårigheter. Lyssna nu, ladda ner eller läs avsnitten.

Filmat samtal om arbetet i förskoleklass

I filmen besvarar Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten och några verksamma förskollärare och speciallärare vanliga frågor om garantin för tidiga stödinsatser kopplat till kartläggning och undervisning i förskoleklass. 

En grupp elever sitter med en lärare i en ring  på golvet

Webbkursen Undervisning i förskoleklass

Webbkursen finns på Skolverkets utbildningsplattform. Den består av fem avsnitt och omfattar ca 25 timmar. Syftet med kursen är att lärare och förskollärare i förskoleklass ska ges möjlighet att utveckla en fördjupad kompetens i hur undervisning kan organiseras och utformas så att den möter alla elevers behov. Det gäller elever som behöver stöd, de som behöver extra utmaningar, flerspråkiga elever och elever som är nya i svenska språket.

Undervisning av flerspråkiga elever i förskoleklass

Ett undervisningsnära stöd för dig som undervisar elever som är nya i svenska språket i förskoleklass och vill lära dig mer om hur du kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande och hur eleverna kan använda alla sina språkliga resurser. Stödmaterialet för undervisning av flerspråkiga elever i förskoleklass tar vid efter den obligatoriska kartläggningen Hitta språket och fördjupar dina kunskaper i hur du kan utforma din undervisning utifrån elevernas förutsättningar och behov.

Illustration med exempel på stöd. Hörlurar, tangenter som låter, tidshjälpmedel, punktskriftsdisplay med mera

Stödinsatser i utbildningen

Ett webbaserat material som handlar om hur skolor kan utveckla arbetet med en undervisning och lärmiljö som är anpassad efter alla elevers förutsättningar och behov. Materialet vänder sig till lärare i förskoleklass och lågstadiet samt speciallärare och specialpedagoger. Publiceras under våren 2021.

Två personer sitter vid ett bord. Runt huvudet på den ena syns bokstäver och matematiska symboler. Personen pekar på något i en uppslagen bok. Personen bredvid tittar i samma bok.

Studiepaket språkstörning

Det här studiepaketet är till för dig som arbetar med elever med språkstörning. Här får du och dina kollegor mer kunskap om vilka konsekvenser språkstörning kan få och vad ni kan göra för att öka förutsättningarna för lärande och utveckling. Studiepaketet består av sex moment och omfattar 15-20 timmar.

Ni får ni ta del av texter och filmer inom ämnen som språkutvecklande arbetssätt, tillgängliga lärmiljöer och bedömnings- och betygsrelaterade frågor. Ni får diskutera era egna utmaningar med utgångspunkt från de nya kunskaperna. Ni får också testa olika arbetssätt i er egen praktik.

 

Tre elever och en lärare sitter vid ett bord. En elev arbetar i en dator, två elever pratar med varandra. Läraren sitter med papper och penna och tittar på eleverna som pratar.

Att planera, bedöma och ge återkoppling - stöd för undervisning

En publikation som stöttar lärare i arbetet med pedagogisk bedömning och utveckling av undervisning. Materialet vänder sig till lärare verksamma i de obligatoriska skolformerna, gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning.

Stöd för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklassen

Materialet publiceras i början av 2021.

Nya språket lyfter

Det befintliga bedömningsstödet Nya Språket lyfter finns publicerat på Skolverkets webbplats. Syftet med bedömningsstödet är att ge lärare i årskurs 1-6 stöd i att följa elevers lärande i svenska och svenska som andraspråk. Det bygger på löpande observationer i den ordinarie undervisningen och kan användas i samarbete med modersmålslärare.

 

Publicerat måndag 22 februari 2021