Illustration av vindruvor, jordgubbe och banan

Hur hittar man i mataffären?

Vad finns på fruktavdelningen?

Träna på att känna igen olika varor och var man hittar dem i mataffären. Börja till exempel med fruktavdelningen.

Förberedelse

  • Plocka fram frukter eller bilder på frukter som finns på fruktavdelningen. Plocka även fram varor som inte hör hemma på fruktavdelningen.
  • Skriv ut bifogade pdf-dokument.

Gör så här

  • Låt eleverna ge förslag på olika frukter. Ta fram och visa de frukter som eleverna föreslår.
  • Vilka varor finns inte på fruktavdelningen? Lägg fram och visa till exempel fem bilder på frukter och två bilder på varor som inte finns på fruktavdelningen. Eleverna får lista ut vilka varor som är felaktiga.
  • Kanske någon elev vill välja ut bilder och fråga de övriga i klassen?
  • Eleverna arbetar med bifogade övningssidor.
    Använd bildstöd vid behov.

Arbeta vidare

  • Gör en egen inköpslista med frukt. Använd bildstöd vid behov.
  • När inköpslistan är klar kan eleven träna stegvis att handla:
  1. Hela gruppen handlar tillsammans med läraren.
  2. Två elever handlar med läraren.
  3. Eleven handlar med läraren.
  4. Eleven handlar ensam och läraren väntar utanför kassan.

Tips!

I arbetsboken ”Jag handlar” hittar du flera övningar där eleven tränar på att känna igen olika varor och veta var man kan hitta dem i mataffären.

”Hitta i mataffären” är ett läromedel för pekplatta, dator och interaktiv skrivtavla. Här övar elever på att känna igen varor från elva olika avdelningar i en mataffär.

Ämnesområde och centralt innehåll

Vardagsaktiviteter: vardagsrutiner och vardagsmiljö

Från läroplanens syfte

  • rutiner vid inköp,
  • använda ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet.
Publicerat onsdag 3 mars 2021