
Specialpedagogiska skolmyndigheten instiftar ett eget barnombud
Nu vässar Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetet för att barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning ska ha samma rättigheter att nå målet med sin utbildning.
– Instiftandet av ett barnombud är bara ett steg i rätt riktning säger generaldirektör Fredrik Malmberg. Barnombudet har ett uppdrag för att stärka barnrättsperspektivet inom Specialskolan och ingår i myndighetens rättighetsgrupp.
Som barnombud har myndigheten anställt Jenny Nilsson, ett välkänt namn inom dövkulturen. Jenny har bland annat varit ordförande för World Federation of the deaf youth i fyra år, suttit med i regeringens funktionshindersdelegation och vidare till arbetsuppgifter inom andra internationella organisationer i New York och inom FN i Geneve.
– Mänskliga rättigheter går som en röd tråd igenom mitt engagemang, säger Jenny Nilsson som tillträder tjänsten som barnombud den första oktober.
Del av rättighetskulturen
Jenny tycker att det myndigheten gör med att tillsätta ett barnombud är unikt ur ett internationellt perspektiv.
– Det känns oerhört spännande att som barnombud få vara med och bidra till att utveckla rättighetskulturen inom myndigheten. Jag ser uppdraget som en unik möjlighet att använda min kompetens kring mänskliga rättigheter. En tydlig rättighetskultur ger trygga elever som är medvetna om sina rättigheter. Eleverna får möjlighet att lära sig om beslutprocesser och hur de kan delta genom att påverka beslut.
Inom myndigheten skärps nu arbetet kring rättighetsfrågor. Det är ett viktigt arbete och utgår från Barnkonventionen och Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
– Jag tycker att det är viktigt att göra barn och unga medvetna om sina rättigheter och att de ska veta hur de kan förbättra och påverka omgivningen, berättar Jenny Nilsson.
Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetar för att alla barn ska få den utbildning de har rätt till både i Specialskolan och inom hela utbildningsväsendet.
"Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras."
Barnkonventionens andra punkt
Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning .
Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, lättläst
Nu har myndigheten ett eget barn-ombud
Specialpedagogiska skolmyndigheten
satsar nu ännu mer på barn, unga
och vuxna med funktions-nedsättning.
Alla ska ha samma rättigheter
att lyckas med sin utbildning.
– Vi har anställt ett barnombud.
Det är ett steg på vägen mot vårt mål,
säger general-direktör Fredrik Malmberg.
Det nya barnombudet heter Jenny Nilsson.
Du har kanske hört om henne tidigare.
Jenny är nämligen känd
inom döv-kulturen.
Jenny har varit ordförande för
World Federation of the Deaf Youth
i fyra år.
Hon har också varit med i regeringens
funktions-hinders-delegation.
Hon har dessutom jobbat i New York
och inom FN
i Geneve i Schweiz.
– Jag har arbetat med
mänskliga rättigheter
i alla mina uppdrag,
säger Jenny.
Jenny Nilsson började jobba
som barnombud
första oktober.
Hon ska göra så att
barnens rättigheter blir tydligare
i Special-skolan.
Hon sitter också med i
myndighetens rättighets-grupp.
Mänskliga rättigheter
i skolan
Jenny tycker att det är bra
att myndigheten har anställt
ett barnombud.
Det är väldigt ovanligt
i resten av världen,
säger Jenny.
– Det känns jätte-spännande.
Jag får använda mina kunskaper
om mänskliga rättigheter.
Jag får vara med och utveckla
rättighets-kulturen
på myndigheten.
Hur är en bra
rättighetskultur i skolan?
– I en tydlig rättighetskultur
känner eleverna sig trygga.
De vet vilka rättigheter de har.
Eleverna får lära sig
hur man gör när man ska
bestämma någonting.
De får lära sig om besluts-processer.
De lär sig hur de själva kan
vara med och påverka.
Myndigheten arbetar nu
ännu mer med frågor om rättigheter.
Det är ett viktigt arbete.
Det utgår ifrån Barn-konventionen
och Konventionen om rättigheter
för personer med funktions-nedsättning.
– Jag tycker att det är viktigt
att barn och unga är medvetna
om sina rättigheter.
De behöver veta hur de kan
förbättra och påverka
omgivningen,
säger Jenny Nilsson.
"Alla barn är lika mycket värda
och har samma rättigheter.
Ingen får diskrimineras."
Barnkonventionens andra punkt
Konventionen om rättigheter
för personer med funktionsnedsättning