Upplägg för enskilda studier

Det här upplägget går ut på att du i första hand läser webbsidestexterna och ser utvalda filmer i de fem huvuddelarna. Det tar cirka 3,5 timmar, plus tid för egen reflektion.

Om du vill ha mer fördjupning rekommenderar vi att du istället läser de fullständiga texterna som ligger i de tillhörande pdf-filerna. Där finns även referenslistor som kan vägleda dig som vill söka mer kunskap.  

Reflektionsfrågorna kan du fundera över enskilt eller tillsammans med kollegor.

Del 1: Upptäcka behov av stöd i matematik

Börja med att läsa inledningen på sidan Välkommen till stödmaterial matematiksvårigheter och skaffa dig en överblick av materialets fem delar. Gör därefter så här:

  1. Gå till fliken Upptäcka behov av stöd i matematik. Gå till sidan Pedagogiska förutsättningar och se en av elevfilmerna. 
  2. Läs alla rubriker på sidorna Pedagogiska förutsättningar och Individuella förutsättningar för att få en överblick.
  3. Läs sidan Specifika räknesvårigheter. Se filmen Forskarsamtal − Matematiksvårigheter. 

Reflektionsfrågor:

  • Har du elever som inte använder hela lektionstiden? Vad kan du göra för att stödja dem så att de får bättre nytta av undervisningstiden?
  • Vilka reflektioner får du när du hör elevernas berättelser?
  • Har du elever som visar oro i samband med matematiklektionerna? På vilket sätt visar sig det?
  • Har du elever som du misstänker har specifika räknesvårigheter? Hur har ni arbetat med stödåtgärder? Hur har eleverna svarat på åtgärderna?
  • Vilka nya insikter fick du av materialet? Vad kan du använda för att upptäcka elever i matematiksvårigheter? 

Del 2: Tillgodose behov av stöd i matematik

  1. Läs sidan Ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Se de båda filmerna Forskarsamtal − Tidiga insatser och Undervisning, som är en reportagefilm från Rosengårdsskolan.
  2. Läs sidan Det åtgärdande arbetet till och med avsnittet Stödjande struktur 5 – Avlasta och stöd minnesfunktionerna. Se filmen Forskarsamtal − Undervisning.
  3. Läs avsnittet Stödjande struktur 6 − Ge explicit undervisning. Se filmerna Explicita instruktioner och Talrad och tallinje.

Reflektionsfrågor:

  • Vilka stödjande strukturer arbetar du och dina kollegor med på ett bra sätt idag, tycker du? Vilka kan ni utveckla vidare? Vad behöver ni för att kunna göra det?
  • På vilket sätt arbetar du med explicita instruktioner idag? 
  • I filmen om undervisning berättar läraren på Rosengårdsskolan om en metod och ett nytt arbetssätt. Specialpedagogiska skolmyndigheten tar inte ställning till vilken metod eller vilket material som bör användas i arbetet med elever i matematiksvårigheter. Vår erfarenhet är dock att det kan vara till hjälp att ha en metod att följa. Viktiga frågor att ställa sig utifrån den metod som väljs är: Vad får eleverna med sig och vad får de inte med sig utifrån den valda metoden? Finns det något du som lärare behöver komplettera med? 

Del 3: Lärverktyg som stöd i matematik

  1. Läs sidan Laborativt material och se filmen Lärverktyg. 
  2. Läs sidan Digitala verktyg

Reflektionsfrågor:

  • Vilka laborativa material har du tillgång till? Hur använder du dem i din undervisning?
  • På vilka olika sätt använder du laborativa material och digitala verktyg?
  • Har du varit i kontakt med kommunens skoldatatek eller motsvarande funktion? Tillsammans med dem kan du reflektera över hur du kan använda digitala verktyg i matematikundervisningen.

Del 4: Organisera för stöd i matematik

  1. Läs sidan Framgångsrik organisation av stöd. Se filmen Forskarsamtal – Organisation.
  2. Läs sidan Systematiskt kvalitetsarbete fram till rubriken Årshjul – ett exempel. Se filmen Organisation.
  3. Läs avsnitten Årshjul – ett exempel och Samverkan – ett exempel.

Reflektionsfrågor:

  • När det gäller att få godkänt betyg i årskurs sex − vilka områden brukar innebära störst utmaningar för eleverna, enligt dig?
  • Har skolan gjort åtgärder i organisationen för att möta dessa utmaningar? Vad kan skolan göra mer när det gäller organisationen?
  • På vilket sätt är din skolas elevhälsa inblandad i datainsamling, planering av stödåtgärder och uppföljning av elevernas resultat i matematikundervisningen? 
  • Hur samverkar ni i organisationen för att varje elev ska kunna utvecklas så långt som möjligt?
  • Vad tar du med dig ifrån exemplen om årshjul och samverkan?

Del 5: Intensifiera insatser i matematikundervisningen

RTI – stöd i flera lager

  1. Läs sidan RTI – stöd i flera lager.

Reflektionsfrågor:

  • Hur arbetar du med att utforma en matematikundervisning som gynnar så många elever som möjligt?
  • Hur identifierar du elever där undervisningen på gruppnivå inte ger den effekt som du önskar? 
  • En viktig framgångsfaktor är att lärare och elevhälsan gemensamt utvärderar effekten av det insatta stödet.  Hur ser det samarbetet ut hos er? Hur får du stöd att följa upp effekten av det insatta stödet?
  • Det finns elever som är i behov av intensivt stöd under stora delar av sin skoltid. Hur säkerställer ni att elever som behöver särskilt stöd i matematikundervisningen får det stödet tidigt, skyndsamt och över tid?

Intensiva insatser

  1. Läs sidan Intensiva insatser i matematikundervisningen fram till rubriken Övergripande strategier vid en insats.

Reflektionsfrågor:

  • I texten återkommer betydelsen av att undervisningen och instruktionerna är systematiska och explicita för elever i matematiksvårigheter. Titta på modellen av Fuchs och Powell som beskriver en intensiv intervention. Vad av detta gör du redan i din undervisning? Vad i modellen skulle du kunna tillföra i din undervisning?
  • En stödjande explicit instruktion bygger på ett nära samspel mellan lärare och elev där eleven är aktiv genom hela instruktionen. Reflektera en stund över hur du involverar elever när du undervisar och ger instruktioner. (Tänk på: jag säger något – du säger något, jag skriver något – du skriver något).
  • Titta på modellen av Fuchs et al. som beskriver sex rekommendationer vid stödinsatser. Är det någon av rekommendationerna som du skulle kunna utveckla i din undervisning?

Övergripande strategier vid en insats

  1. Läs avsnittet Övergripande strategier vid en insats.

Tips: Via länken nedan kan du se några engelska filmklipp där de övergripande strategierna förklaras. Det är ett valfritt komplement.

Reflektionsfrågor:

  • Texten beskriver metoder och strategier som kan underlätta och stödja inlärning för elever i behov av stöd. Vilken eller vilka strategier känner du dig väl förtrogen med?
  • Är det någon av strategierna som du skulle kunna utveckla? Hur kan du göra det?

Forskning om prövade insatser i matematik

  1. Läs sidan Forskning om prövade insatser i matematik.

Reflektionsfrågor:

  • Effektutvärderade studier: hur kan de utgöra ett stöd och göra nytta för dig i din matematikundervisning?
  • Vilken av studierna gör dig mest nyfiken utifrån dina nuvarande elevgrupper?
Publicerat onsdag 18 oktober 2023