Lärverktyg på rektorsnivå

Den som ska välja assisterande lärverktyg till en elev behöver tänka på användarens behov, men också vilka lärverktyg som finns generellt. 

De som har störst behov av assisterande lärverktyg är ofta barn och elever med funktionsnedsättning. Därför behöver du som arbetar på förskola och skola ta hänsyn till deras behov vid planeringen av lärmiljön. Utgångspunkten är att den ska vara pedagogiskt, socialt och fysiskt tillgänglig för att fungera för personer med olika funktionsnedsättningar.

Definitioner

Definitioner av begreppen lärverktyg, läromedel och lärobok

  • Lärverktyg: Läroböcker, andra läromedel och andra tryckta eller digitala verk samt utrustning och material som används i undervisningen.
  • Läromedel: Helt eller delvis tryckt eller digitalt verk som är avsett att användas i undervisningen, som överensstämmer med relevanta delar av tillämplig kurs-, ämnes- eller ämnesområdesplan och läroplanen, och som är utgivet av någon som bedriver utgivningsverksamhet av professionell art.
  • Lärobok: Tryckt läromedel, med eller utan digitala komponenter.

Definitioner från Skollagens första kapitel §3. Skolverket arbetar med att ta fram ett stödmaterial.

Definitioner av begreppen assisterande teknik och assisterande lärverktyg för elever med funktionsnedsättning

  • Assisterande teknik: Varje föremål, utrustning eller produktsystem, oavsett om det har förvärvats kommersiellt, modifierats eller anpassats, som används för att öka, upprätthålla eller förbättra funktionsförmågan hos personer med funktionsnedsättning (UNESCO:s definition)
  • Assisterande lärverktyg: Assisterande teknik i kombination med lärverktyg (Specialpedagogiska skolmyndighetens definition utifrån Skollagen)

Lärverktyg som används i skolan behöver samspela med elevers assisterande teknik för att bli fungerande assisterande lärverktyg, ett exempel: en punktskriftsskärm (assisterande teknik) som i skolan fungerar med skolans läromedel. Här blir punktskriftsskärmen ett assisterande lärverktyg.   

 Bilden tydliggör definitionerna.  

Bilden visar skollagens begrepp lärverktyg, läromedel och läroböcker som är i centrum. 
Assisterande teknik behövs för att lärverktygen ska fungera i vardagen. Den assisterande tekniken i skolan blir sedan elevens assisterande lärverktyg.

Generella lärverktyg

Lärverktyg och tillgänglighet

Lärverktyg ska bidra till att alla elever får möjlighet att utveckla sina kunskaper och vara delaktiga i undervisningen. En förutsättning för både lärande och delaktighet är tillgänglighet, det vill säga att undervisningens innehåll är tillgängligt för elever oavsett funktionsförmåga.

Läromedel

Läromedel är ofta en grundläggande förutsättning i undervisningen och kan behövas i olika format för att eleverna ska kunna uppfatta innehållet, hantera innehållet och begripa innehållet utifrån sina förutsättningar.

Läromedelsförlagen har ofta olika format på sina läromedel. De kan finnas som lärobok, som webbversion med kompletterande filmer eller som en digital e-bok. Även andra aktörer kan ha anpassade versioner av läromedlet. Det innebär att skolor kan behöva arbeta med läromedel på olika sätt utifrån elevernas behov.

Inbyggda funktioner i digitala enheter

Operativsystemet är länken mellan datorn, den digitala enheten och de program du vill använda. Exempel på operativsystem är Microsoft Windows, MacOS, iOS och Android.

I skolans datormiljö förekommer olika operativsystem och en mängd programvaror. Tjänster, program och funktioner via internet kan vara tillgängliga oberoende av operativsystem.

De olika företagen har information på sina webbplatser om hur enheter kan anpassas.

Assisterande lärverktyg

Den som ska välja assisterande lärverktyg till en elev behöver tänka på användarens behov, men också vilka lärverktyg som finns generellt. Därför behöver du som ansvarar för arbetet i förskola och skola ta hänsyn till olika behov vid planeringen av lärmiljön. Utgångspunkten är att den ska vara pedagogiskt, socialt och fysiskt tillgänglig för att fungera för personer med olika funktionsnedsättningar.

Lärverktyg utifrån undervisningens och elevernas behov 

Det är en viktig del av skolans arbete med undervisning och det specialpedagogiska stödet att se till att det finns lärverktyg som stöttar alla elevers lärande.  Det kräver tid, kunskap och planering. Valet av lärverktyg behöver utgå från undervisningens syfte och elevernas behov. 

Lärverktyg ska bidra till att alla elever får möjlighet att utveckla sina kunskaper och vara delaktiga i undervisningen. En förutsättning för både lärande och delaktighet är tillgänglighet, det vill säga att undervisningens innehåll är tillgängligt för elever oavsett funktionsförmåga. På den här sidan fokuserar vi på det gemensamma arbetet med att välja, få tillgång till, använda och reflektera runt lärverktyg.

Stöd till rektors och skolors gemensamma arbete med lärverktyg

Det behövs fyra delar för ett effektivt användande av lärverktyg.

Elever och personal behöver:

  1. tillgång till lärverktyg,
  2. undervisning och kompetensutveckling för att lärare och elever ska kunna använda lärverktygen,
  3. stöd vid användandet av lärverktyg kontinuerligt och långsiktigt,
  4. hjälp när något händer.

Bilden visar de fyra delarna.

Illustationen visar de fyra delar som behövs för ett effektivt användande av lärverktyg: tillgång, undervisning, stöd och hjälp.

En arbetsprocess runt lärverktyg

Arbetsprocessen består av fyra delar:

  • Välja lärverktyg
  • Få tillgång till lärverktyg
  • Använda lärverktyg
  • Reflektera runt lärverktyg.

Bilden visar de fyra delarna.

Reflektionsfrågorna på den här sidan är framtagna av rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Det är förslag på reflektionsfrågor som är avsedda att ge stöd i olika faser i skolans systematiska arbete med lärverktyg.

Välja lärverktyg

  • Vilka lärverktyg används i skolan och kommunen?              
  • Vad fungerar bra med de assisterande lärverktygen och vad fungerar inte?
  • Vilka effekter på kunskapsutvecklingen vill vi uppnå med hjälp av det assisterande lärverktyget?
  • Vilka assisterande lärverktyg finns på marknaden?
  • Har skolan fungerande utrustning som gör att alla lärverktyg kan användas som avsett?
  • Kan lärverktyget användas på olika plattformar? Är det användbart för eleven i skolans lokaler och i hemmet?
  • Vid inköp av nya läromedel är det viktigt att kontrollera om läromedlet finns i format som gör att alla elever kan ta till sig innehållet, hantera innehållet och begripa innehållet på ett robust sätt oavsett var eleven är. 
  • Har ni budgeterat för inköp och utbildningsinsatser?

Få tillgång till lärverktyg

  • Har skolan fungerande och ändamålsenlig utrustning för lärverktygsanvändningen?
  • Hur fungerar samarbetet mellan lärare, specialpedagog och IT-pedagog när det gäller arbetet med lärverktyg? Hur arbetar ni tillsammans när ett nytt lärverktyg ska introduceras?
  • Ordna med undervisning och instruktioner gällande det assisterande lärverktyget inför att det ska börja användas i klassrummet. 

Användning av lärverktyg

  • Har läraren tillgång till stöd vid användning av lärverktyg?
  • Hur får läraren hjälp om något inte fungerar runt lärverktygen?

Reflektion runt lärverktyg

  • Hur har de generella lärverktygen fungerat?
  • Hur har de assisterande lärverktygen fungerat?
  • Kan lärmiljön bli mer tillgänglig för eleverna? På gruppnivå? På individnivå?
  • Finns det mer ändamålsenliga lärverktyg som kan bidra till en ökad likvärdighet och delaktighet för alla era elever?
  • Behöver skolan återkoppla till förlaget eller producenten gällande lärverktygets användbarhet?
  • Behöver skolan komplettera sin utrustning för att kunna använda läromedlet eller det assisterande lärverktyget som avsett?

Publicerat 2025-09-10