Den som ska välja assisterande lärverktyg till en elev behöver tänka på användarens behov, men också vilka lärverktyg som finns generellt.
De som har störst behov av assisterande lärverktyg är ofta barn och elever med funktionsnedsättning. Därför behöver du som arbetar på förskola och skola ta hänsyn till deras behov vid planeringen av lärmiljön. Utgångspunkten är att den ska vara pedagogiskt, socialt och fysiskt tillgänglig för att fungera för personer med olika funktionsnedsättningar.
Definitioner från Skollagens första kapitel §3. Skolverket arbetar med att ta fram ett stödmaterial.
Lärverktyg som används i skolan behöver samspela med elevers assisterande teknik för att bli fungerande assisterande lärverktyg, ett exempel: en punktskriftsskärm (assisterande teknik) som i skolan fungerar med skolans läromedel. Här blir punktskriftsskärmen ett assisterande lärverktyg.
Bilden tydliggör definitionerna.
Lärverktyg ska bidra till att alla elever får möjlighet att utveckla sina kunskaper och vara delaktiga i undervisningen. En förutsättning för både lärande och delaktighet är tillgänglighet, det vill säga att undervisningens innehåll är tillgängligt för elever oavsett funktionsförmåga.
Läromedel är ofta en grundläggande förutsättning i undervisningen och kan behövas i olika format för att eleverna ska kunna uppfatta innehållet, hantera innehållet och begripa innehållet utifrån sina förutsättningar.
Läromedelsförlagen har ofta olika format på sina läromedel. De kan finnas som lärobok, som webbversion med kompletterande filmer eller som en digital e-bok. Även andra aktörer kan ha anpassade versioner av läromedlet. Det innebär att skolor kan behöva arbeta med läromedel på olika sätt utifrån elevernas behov.
Operativsystemet är länken mellan datorn, den digitala enheten och de program du vill använda. Exempel på operativsystem är Microsoft Windows, MacOS, iOS och Android.
I skolans datormiljö förekommer olika operativsystem och en mängd programvaror. Tjänster, program och funktioner via internet kan vara tillgängliga oberoende av operativsystem.
De olika företagen har information på sina webbplatser om hur enheter kan anpassas.
Den som ska välja assisterande lärverktyg till en elev behöver tänka på användarens behov, men också vilka lärverktyg som finns generellt. Därför behöver du som ansvarar för arbetet i förskola och skola ta hänsyn till olika behov vid planeringen av lärmiljön. Utgångspunkten är att den ska vara pedagogiskt, socialt och fysiskt tillgänglig för att fungera för personer med olika funktionsnedsättningar.
Det är en viktig del av skolans arbete med undervisning och det specialpedagogiska stödet att se till att det finns lärverktyg som stöttar alla elevers lärande. Det kräver tid, kunskap och planering. Valet av lärverktyg behöver utgå från undervisningens syfte och elevernas behov.
Lärverktyg ska bidra till att alla elever får möjlighet att utveckla sina kunskaper och vara delaktiga i undervisningen. En förutsättning för både lärande och delaktighet är tillgänglighet, det vill säga att undervisningens innehåll är tillgängligt för elever oavsett funktionsförmåga. På den här sidan fokuserar vi på det gemensamma arbetet med att välja, få tillgång till, använda och reflektera runt lärverktyg.
Det behövs fyra delar för ett effektivt användande av lärverktyg.
Elever och personal behöver:
Bilden visar de fyra delarna.
Arbetsprocessen består av fyra delar:
Bilden visar de fyra delarna.
Reflektionsfrågorna på den här sidan är framtagna av rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Det är förslag på reflektionsfrågor som är avsedda att ge stöd i olika faser i skolans systematiska arbete med lärverktyg.
Publicerat 2025-09-10