Ett specialpedagogiskt perspektiv på AI

AI är en förkortning av artificiell intelligens. Det är ett samlingsnamn för flera olika teknologier. För att vara inkluderande måste användandet av olika AI-tjänster i skolan genomgående ske med hänsyn till elevers olika förmågor och förutsättningar.

Den finns redan mycket information att få kring användandet av AI. Specialpedagogiska skolmyndighetens uppdrag är att lyfta det specialpedagogiska perspektivet. Den här sidan handlar om möjligheter och risker med AI, i ett specialpedagogiskt sammanhang. Det finns också ett antal diskussionsfrågor som kan fungerar som underlag för vidare samtal.

I länkarna kan du läsa mer generellt om AI i skolan från några myndigheter och aktörer på skolområdet.

Elevperspektiv

Elever som använder AI för sitt skolarbete lyfter möjligheter som att AI aldrig tröttnar på att ge förslag och alltid har tid. Genom omedelbar och individuell feedback kan AI vara ett stöd för att få igång den egna kreativiteten och förstärka de egna förmågorna, inte ersätta dem. 

Möjligheter

Det finns specifika möjligheter med AI som kan vara bra för elever med funktionsnedsättning. Här presenterar vi pedagogiska möjligheter och tillgängligheten i AI-tjänster.

Pedagogiska möjligheter

  • AI kan i flera fall förtydliga sökningar på ett sätt som en traditionell sökmotor inte kan.
  • Att skapa egna bilder, exempelvis ritningar eller geometriska figurer.
  • Arbeta språkutvecklande genom att få textförslag, hjälp med utformning med mera. Exempelvis ”Ge synonymer som varierar språket i texten”, eller ”Utveckla min text om hur det känns att hoppa i kallt vatten, du ska använda fem adjektiv”.
  • Skapa övningar inom ett visst område. Exempelvis: ”Gör fem övningar där jag ska lösa den här typen av ekvationer.” Eller: ”Skapa en lucktext om Stockholm som en 10-åring förstår. Den ska vara max 50 ord och alla substantiv ska vara utelämnade.”

Tillgänglighet

Tillgängligheten i olika tjänster varierar, vilket gör det svårt att ge generella svar om tillgänglighet. I allmänhet finns en hög tillgänglighet i dagens stora AI-tjänster, exempelvis: 

  • Inmatning i AI-tjänsten med hjälp av rösten i stället för att använda tangentbordet, tal-till-text.
  • Att få svaren upplästa med talsyntes, text-till-tal.
  • Att få bilder syntolkade.
  • Även alternativa styrsätt för den som inte kan använda mus eller pekskärm brukar fungera. Det kan till exempel handla om att navigera med kortkommandon och tangentbord eller att använda ett skärmläsningsprogram.
  • Översättning och ordförklaringar.

Risker

Användningen av AI-tjänster kan innebära risker för elever med funktionsnedsättning. Här presenterar vi generella och specifika risker med AI. 

Generella risker

  • Användning av AI på ett oreflekterat sätt kan innebära att eleven inte tränar på grundläggande förmågor. Det är viktigt att elever själva får träna på förmågor såsom att formulera, analysera och självständigt lösa problem och inte låta användningen av olika AI-verktyg ersätta denna träning.

  • Elevens data kan spridas okontrollerat. AI använder sig av de uppgifter som den ”matas” med i andra sammanhang. Skriver du till exempel detaljer om dig själv eller andra kan dessa användas i andra sammanhang.

  • Fördomsfulla data ger fördomsfull AI. Eftersom AI hämtar sina data från internet kan vitt spridda, falska påståenden påverka resultatet. Innehållet som skapas är en produkt av den kultur den hämtar fakta ifrån och kan därmed också vara fördomsfull, vilket man måste vara medveten om. Kritiskt tänkande och källkritik blir därför viktiga förmågor.

  • AI kan skapa en illusion av intelligent beteende. Det leder till att det ibland låter rätt, men är fel. Även här är kritiskt tänkande och källkritik viktiga förmågor.

Specifika risker

  • Delaktighet och omsorgskultur
    Det finns en risk att omsorgskulturen tar över och att vi i utbildningssystemet vill ”skydda” vissa målgrupper. De får då inte lära sig att lära sig att hantera AI. Vi riskerar att ytterligare fördjupa kunskapsklyftorna.

  • Bristande tillgänglighet
    Om den AI-tjänst man använder inte uppfyller tillgänglighetskraven så riskerar man att utestänga vissa elever.

Diskussionspunkter

  • Diskutera huruvida AI kan frigöra lärarresurser och vad de kan användas till.
  • Fundera på om AI kan användas för att förbättra lärarens möjlighet att individualisera stödet.
  • AI är bra på att sammanfatta och förenkla. Diskutera huruvida det kan användas för att minska den kognitiva belastningen utan att ta bort det egna reflekterandet.
  • Diskutera hur AI kan vara ett stöd för lärare när de möter elever med funktionsnedsättning.
  • Diskutera hur AI kan vara ett stöd för huvudman för i att utveckla stödet till elever med funktionsnedsättning .
  • Utgå från planeringen av lärmiljöer, inköp av läromedel och planering av undervisning och om AI kan vara ett stöd i detta.

Publicerat 2025-11-06