Lärverktyg på huvudmannanivå

Det krävs stöd från flera aktörer för att skapa en tillgänglig lärmiljö genom stöd av assisterande lärverktyg. Ett nära samarbete mellan undervisande lärare, specialpedagoger, Skoldatatek, skolbibliotekarier och regioner är viktigt. Skolverket och SPSM kan också erbjuda stöd. Genom att förstå och effektivt utnyttja dessa resurser kan skolor bättre möta behov hos alla elever och främja deras lärande och utveckling.

Rapporten Inkluderande digital utbildning 

Här är en sammanfattning och bearbetning av slutprodukterna från det europeiska projektet Inclusive Digital Education som drevs av European Agency. Rapporten lyfter fram följande sju huvudrekommendationer till beslutsfattare i skolan för att användningen av assisterande lärverktyg i skolan ska främja inkludering.

  1. Digitalisering handlar inte bara om att använda digitala verktyg.
  2. Digitalisering och inkluderande utbildning måste gå hand i hand.
  3. Alla behöver stöd och samarbete i den digitala utvecklingen. 
  4. Användare och utvecklare måste samarbeta när digitala verktyg tas fram.
  5. Verktyg som är universellt utformade skapar förutsättningar för delaktighet. 
  6. Digitalisering stöttar alla funktioner i skolan.
  7. En likvärdig digitaliserad skola har gemensamma ramverk för inkludering. 

Definitioner

Definitioner av begreppen lärverktyg, läromedel och lärobok

  • Lärverktyg: Läroböcker, andra läromedel och andra tryckta eller digitala verk samt utrustning och material som används i undervisningen.
  • Läromedel: Helt eller delvis tryckt eller digitalt verk som är avsett att användas i undervisningen, som överensstämmer med relevanta delar av tillämplig kurs-, ämnes- eller ämnesområdesplan och läroplanen, och som är utgivet av någon som bedriver utgivningsverksamhet av professionell art.
  • Lärobok: Tryckt läromedel, med eller utan digitala komponenter.

Definitioner från Skollagens första kapitel §3. Skolverket arbetar med att ta fram ett stödmaterial.

Definitioner av begreppen assisterande teknik och assisterande lärverktyg för elever med funktionsnedsättning

  • Assisterande teknik: Varje föremål, utrustning eller produktsystem, oavsett om det har förvärvats kommersiellt, modifierats eller anpassats, som används för att öka, upprätthålla eller förbättra funktionsförmågan hos personer med funktionsnedsättning (UNESCO:s definition)
  • Assisterande lärverktyg: Assisterande teknik i kombination med lärverktyg (Specialpedagogiska skolmyndighetens definition utifrån Skollagen)

Lärverktyg som används i skolan behöver samspela med elevers assisterande teknik för att bli fungerande assisterande lärverktyg, ett exempel: en punktskriftsskärm (assisterande teknik) som i skolan fungerar med skolans läromedel. Här blir punktskriftsskärmen ett assisterande lärverktyg.   

 Bilden tydliggör definitionerna.  

Bilden visar skollagens begrepp lärverktyg, läromedel och läroböcker som är i centrum. 
Assisterande teknik behövs för att lärverktygen ska fungera i vardagen. Den assisterande tekniken i skolan blir sedan elevens assisterande lärverktyg.

Övergripande funktion som arbetar med lärverktyg och specialpedagogik

Det är användbart att ha en funktion på huvudmannanivå som knyter ihop de olika nivåerna som behöver samverka utifrån skolsektorns arbete med lärverktyg. Organisatoriskt kan denna funktion ha olika tillhörighet, exempelvis på utbildningsförvaltningen. Genom att hålla ihop arbetet med lärverktyg kan verksamheten organisera för en likvärdig tillgång till lärverktyg och kompetensutveckling om dessa verktyg.

Bilden visar att det är användbart med en övergripande funktion som arbetar med lärverktyg och specialpedagogik. Det finns flera nivåer i arbetet.

Huvudmannanivå

  • organisation för IT och infrastruktur
  • upphandlingsorganisation
  • kommunikation
  • utbildningsförvaltning eller motsvarande som beställare av lärverktyg

Rektorsnivå

  • rektor och skolan kan organisera för systematiskt arbete runt lärverktyg
  • läroplan och kursplan
  • lokala behov
  • elevernas behov
  • undervisningsnivå
  • arbeta med lärverktyg utifrån ämne, elevens behov och givna förutsättningar

Undervisningsnivå

  • generella lärverktyg
  • specifika lärverktyg

Generella lärverktyg

  • läromedel
  • utrustning och material för lärare och elever
  • exempelvis papper, pennor, kartor
  • generell hårdvara, exempelvis digitala enheter
  • generell mjukvara, exempelvis ordbehandlingsprogram, lärplattformar
  • annan utrustning och material

Assisterande lärverktyg

  • läromedel som fungerar för elever med funktionsnedsättning
  • utrustning och material
  • lärverktyg som elever med funktionsnedsättning behöver för att ta till sig innehåll, visa kunskap och kommunicera eller organisera och planera
  • utrustning och material som behöver anpassas utifrån elevernas behov i lärandet

Specialpedagog

Enligt skollagen ska alla skolor ha tillgång till specialpedagogisk kompetens. Specialpedagoger och speciallärare kan vara ett stöd för lärare och elever när det gäller lärande med stöd av assisterande lärverktyg.

Skoldatatek eller liknande verksamhet

Många skolhuvudmän har så kallade Skoldatatek eller liknande verksamhet, en funktion som arbetar på övergripande nivå med assisterande lärverktyg. Skoldatateken arbetar med kompetensutveckling och information om assisterande lärverktyg utifrån de lokala förutsättningarna. Hos skolhuvudmän som har denna funktion finns ofta möjlighet att:

  • Få stöd att välja, få tillgång till och använda digitala lärverktyg utifrån elevers behov.
  • Ge stöd i att implementera assisterande lärverktyg för elever med funktionsnedsättning i undervisningen.
  • Få kompetensutveckling runt assisterande lärverktyg
  • Låna assisterande lärverktyg
  • SPSM erbjuder stöd till huvudmännen genom nätverk och inspirationsdagar för den Skoldatateksliknande funktionen.

Specialpedagogik och digitala lärverktyg

Skolbibliotekarie

Genom skolbiblioteket kan lärare och elever få stöd gällande litteratur och läromedel i tillgängliga digitala format. Enligt läroplanerna ska skolbibliotekets verksamhet användas som en del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens.

Skolverket

Skolverket sätter ramar för hur utbildningen ska bedrivas och bedömas till exempel genom att ta fram kursplaner, ämnesplaner, bedömningskriterier, prov, föreskrifter och allmänna råd. Skolverket arbetar med att ta fram stöd till skolor i deras arbete med lärverktyg.

Regioner

En del barn och elever behöver mer specifika anpassningar. Då behöver skolan samverka med olika aktörer inom vården, till exempel barn- och ungdomshabilitering eller en hjälpmedelscentral. Ansvaret för att utrusta miljön med olika typer av hjälpmedel kring en elev med funktionsnedsättning är fördelat på olika aktörer.   

Stöd till huvudman i arbetet med lärverktyg

Det behövs fyra delar för ett effektivt användande av lärverktyg.

Elever och personal behöver:

  1. tillgång till lärverktyg,
  2. undervisning och kompetensutveckling för att lärare och elever ska kunna använda lärverktygen,
  3. stöd vid användandet av lärverktyg kontinuerligt och långsiktigt,
  4. hjälp när något händer.

Bilden visar de fyra delarna.

Illustationen visar de fyra delar som behövs för ett effektivt användande av lärverktyg: tillgång, undervisning, stöd och hjälp.

En arbetsprocess runt lärverktyg

Arbetsprocessen består av fyra delar:

  • Välja lärverktyg
  • Få tillgång till lärverktyg
  • Använda lärverktyg
  • Reflektera runt lärverktyg.

Bilden visar de fyra delarna.

Arbetet med lärverktyg för elever med funktionsnedsättning sker på fyra nivåer: huvudmannanivå, rektorsnivå med skolans arbete, undervisningsnivå med lärarens arbete, samt elevnivån med elevens arbete.

Reflektionsfrågorna på den här sidan är framtagna av rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Det är förslag på reflektionsfrågor som är avsedda att ge stöd i olika faser i skolans systematiska arbete med lärverktyg.

Välja lärverktyg

  • Vilka assisterande lärverktyg används i skolan och kommunen?
  • Budgetera för inköp och kompetensutveckling.
  • Behöver andra i organisationen kopplas in, exempelvis it, upphandlingsorganisation eller liknande? 

Få tillgång till lärverktyg

  • Hur hanterar ni eventuella personuppgifter som lagras?
  • Har ni bestämt vilka funktioner som beställer, implementerar och driftsätter lärverktyg?
  • Hur fungerar support för lärverktyg?
  • Hur utövar du och dina kollegor stöd vid användning, både vid introduktionen av ett nytt material och vid fortsatt användning?

Använda lärverktyg

  • Stöd till skolor vid användning av lärverktyg
  • Hjälp till skolor om något inte fungerar

Reflektera runt lärverktyg

  • Se på användningen av lärverktyg i era verksamheter:
  • Undersök om lärverktyget var ändamålsenligt utifrån val av lärverktyg.
  • Behövs ytterligare utbildning, stöd eller support till verksamheterna?
  • Saknas viktiga funktioner?
  • Behöver företag eller förlag återkoppling för att lärverktyget ska utvecklas utifrån verksamheternas behov?

Publicerat 2025-09-10