Det behövs stöd från flera aktörer för att skapa en tillgänglig lärmiljö genom stöd av assisterande lärverktyg. Hur du väljer, använder och utvärderar lärverktyg finns uppdelat i tre olika nivåer: undervisningsnivå, rektorsnivå och huvudmannanivå. Använd gärna söktjänsten Hitta läromedel för att söka efter läromedel som passar i olika specialpedagogiska sammanhang.
Ett nära samarbete mellan lärare, specialpedagoger, Skoldatatek, skolbibliotekarier och regioner är viktigt. Skolverket och SPSM kan också erbjuda stöd. Genom att förstå och effektivt utnyttja dessa resurser kan skolor bättre möta behov hos alla elever och främja deras lärande och utveckling.
Börja med att ta del av definitionerna och grunderna för tillgänglighetsstandard. Använd sedan Stöd i arbetet med lärverktyg, där materialet är uppdelat i tre nivåer.
Här finns också information om nätverk och inspirationsträffar för specialpedagogik och digitala lärverktyg.
Hitta läromedel är en söktjänst som presenterar vilka läromedel från olika förlag som passar i olika specialpedagogiska sammanhang.
Här finns information om lärverktyg som kan vara ett stöd i lärandet. Tänk på användarens behov, men också vilka lärverktyg som finns generellt. Det är viktigt med ett nära samarbete mellan undervisande lärare, specialpedagoger, Skoldatatek, skolbibliotekarier och regioner.
Definitioner från Skollagens första kapitel §3. Skolverket arbetar med att ta fram ett stödmaterial.
Lärverktyg som används i skolan behöver samspela med elevers assisterande teknik för att bli fungerande assisterande lärverktyg, ett exempel: en punktskriftsskärm (assisterande teknik) som i skolan fungerar med skolans läromedel. Här blir punktskriftsskärmen ett assisterande lärverktyg.
Bilden tydliggör definitionerna.
Grunderna för tillgänglighetsstandard är en bra utgångspunkt för att hitta stöd när det gäller tillgänglighet kopplat till lärverktyg. Standarder utifrån tillgänglighet innebär att allt innehåll ska vara:
I skolväsendet innebär det att alla elever behöver kunna uppfatta innehållet, de ska kunna hantera innehållet, innehållet ska vara begripligt och innehållet behöver fungera och vara användbart på ett robust sätt. Hur elever uppfattar innehållet kan variera utifrån elevens förutsättningar.
Det är ett delat uppdrag mellan flera myndigheter när det gäller standarder för tillgänglighet. Upphandlingar behöver säkerställa att lärverktyg följer standarder för tillgänglighet.
Bilden visar de fyra grunderna för tillgänglighetsstandard.
Publicerat 2025-09-09