Välja, använda och utvärdera lärverktyg

Det behövs stöd från flera aktörer för att skapa en tillgänglig lärmiljö genom stöd av assisterande lärverktyg. Hur du väljer, använder och utvärderar lärverktyg finns uppdelat i tre olika nivåer: undervisningsnivå, rektorsnivå och huvudmannanivå. Använd gärna söktjänsten Hitta läromedel för att söka efter läromedel som passar i olika specialpedagogiska sammanhang. 

Ett nära samarbete mellan lärare, specialpedagoger, Skoldatatek, skolbibliotekarier och regioner är viktigt. Skolverket och SPSM kan också erbjuda stöd. Genom att förstå och effektivt utnyttja dessa resurser kan skolor bättre möta behov hos alla elever och främja deras lärande och utveckling.

Börja med att ta del av definitionerna och grunderna för tillgänglighetsstandard. Använd sedan Stöd i arbetet med lärverktyg, där materialet är uppdelat i tre nivåer.

Här finns också information om nätverk och inspirationsträffar för specialpedagogik och digitala lärverktyg.

Hitta läromedel

Hitta läromedel är en söktjänst som presenterar vilka läromedel från olika förlag som passar i olika specialpedagogiska sammanhang.

Hitta läromedel 

Stöd i arbetet med lärverktyg

Här finns information om lärverktyg som kan vara ett stöd i lärandet. Tänk på användarens behov, men också vilka lärverktyg som finns generellt. Det är viktigt med ett nära samarbete mellan undervisande lärare, specialpedagoger, Skoldatatek, skolbibliotekarier och regioner.

Definitioner

Definitioner av begreppen lärverktyg, läromedel och lärobok

  • Lärverktyg: Läroböcker, andra läromedel och andra tryckta eller digitala verk samt utrustning och material som används i undervisningen.
  • Läromedel: Helt eller delvis tryckt eller digitalt verk som är avsett att användas i undervisningen, som överensstämmer med relevanta delar av tillämplig kurs-, ämnes- eller ämnesområdesplan och läroplanen, och som är utgivet av någon som bedriver utgivningsverksamhet av professionell art.
  • Lärobok: Tryckt läromedel, med eller utan digitala komponenter.

Definitioner från Skollagens första kapitel §3. Skolverket arbetar med att ta fram ett stödmaterial.

Definitioner av begreppen assisterande teknik och assisterande lärverktyg för elever med funktionsnedsättning

  • Assisterande teknik: Varje föremål, utrustning eller produktsystem, oavsett om det har förvärvats kommersiellt, modifierats eller anpassats, som används för att öka, upprätthålla eller förbättra funktionsförmågan hos personer med funktionsnedsättning (UNESCO:s definition)
  • Assisterande lärverktyg: Assisterande teknik i kombination med lärverktyg (Specialpedagogiska skolmyndighetens definition utifrån Skollagen)

Lärverktyg som används i skolan behöver samspela med elevers assisterande teknik för att bli fungerande assisterande lärverktyg, ett exempel: en punktskriftsskärm (assisterande teknik) som i skolan fungerar med skolans läromedel. Här blir punktskriftsskärmen ett assisterande lärverktyg.   

 Bilden tydliggör definitionerna.  

Bilden visar skollagens begrepp lärverktyg, läromedel och läroböcker som är i centrum. 
Assisterande teknik behövs för att lärverktygen ska fungera i vardagen. Den assisterande tekniken i skolan blir sedan elevens assisterande lärverktyg.

Tillgänglighetsstandard

Grunderna för tillgänglighetsstandard är en bra utgångspunkt för att hitta stöd när det gäller tillgänglighet kopplat till lärverktyg. Standarder utifrån tillgänglighet innebär att allt innehåll ska vara:

  • Möjligt att uppfatta
  • Hanterbart
  • Begripligt
  • Robust

I skolväsendet innebär det att alla elever behöver kunna uppfatta innehållet, de ska kunna hantera innehållet, innehållet ska vara begripligt och innehållet behöver fungera och vara användbart på ett robust sätt. Hur elever uppfattar innehållet kan variera utifrån elevens förutsättningar.

Det är ett delat uppdrag mellan flera myndigheter när det gäller standarder för tillgänglighet. Upphandlingar behöver säkerställa att lärverktyg följer standarder för tillgänglighet. 

Bilden visar de fyra grunderna för tillgänglighetsstandard.

Publicerat 2025-09-09