Illustration av en boll.

Under vilken flik?

Var ska bollen vara?

Ett sätt att organisera sitt arbete är att sortera in under flikar. På sikt utvecklar det också elevens självständighet, eftersom det är en hjälp till att hålla ordning.

Gör så här

  • Gör en bok med två stycken olika flikar där eleverna ska sortera in en kategori saker under varje flik. Exempelvis bollar bakom första fliken och djur bakom den andra fliken.
  • Markera fliken med det som ska sorteras bakom den. Exempelvis boll på den första och djur på den andra.
  • Varje fliksida bör ha en remsa med kardborre där eleverna kan sätta fast sina bilder.
  • Gör sedan ett antal bilder med olika typer av bollar och olika sorters djur som eleverna får sortera in under rätt flik.
  • Dessa bilder kan du antingen ha i en burk bredvid eller på ett ark som viks ut från framsidan av bokens insida, där de sitter fast med hjälp av kardborre.

Tips!

När eleverna är bekanta med sättet att jobba kan du gärna utöka antalet flikar.

Ämnesområde och centralt innehåll

Verklighetsuppfattning: Kvalitet

Från läroplanens syfte

  • sortera föremål utifrån kvalitet,
  • använda ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet.
Publicerat fredag 9 oktober 2020