Förstroingsglas

Formdetektiver

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Om vi tittar noga runt omkring oss kan vi se former av olika slag. Klockan ser ut som en cirkel, locket som en kvadrat, ostskivan som en triangel och hårdmackan som en rektangel. 

I det här lektionstipset är ni formdetektiver och söker former i närmiljön. 

Lektionstipset är inskickat av pedagog Payman Alhege. 

Förberedelser

  • Ta fram konkret material i form av cirkel, triangel, kvadrat och rektangel. (Har du inte tillgång till det kan du använda sidan 1 i PDF från lektionstipset Vilka former? på Inspiration ämnesområden). Lägg formerna i en påse som är lätt att ta med. 
  • Ta fram en digitalkamera eller lärplatta med kamerafunktion. 

Gör så här

  • Samla eleverna och gå igenom de olika formerna. Hur ser de ut? Hur känner vi igen dem? Vad heter de?
  • Berätta sedan att eleverna ska få vara formdetektiver. Ni ska tillsammans gå på en promenad och elevernas uppgift blir att försöka hitta de olika formerna som finns i närmiljön. Formerna de ska söka är, cirkel, triangel, kvadrat och rektangel.  
  • Gör er färdiga för promenad. Ta med digitalkameran/lärplattan och påsen med formerna (formerna kan vara ett stöd när ni söker former i miljön). Sedan är det bara att börja söka former. Om det är svårt att komma igång så hjälp till som vuxen. – Ser ni klockan på skolans vägg, den är alldeles rund. Vad kan det då vara för form?
  • När en form hittas så dokumenteras den genom att eleven tar en bild på den form de hittat. 
  • När ni kommer tillbaka till klassrummet tittar ni på bilderna tillsammans och jämför med formerna som ni har i påsen. Är de lika? Är de olika? Hittade ni alla former?  Samtala också om hur eleverna tyckte det kändes att vara formdetektiver. Var det en lätt eller svår uppgift?
  • Avsluta med att skriva ut några av formerna ni hittade och sätt upp dem i klassrummet. 

Tips! Vill ni fortsätta arbeta med fotografierna ni tagit? Ta med dem till bildlektionen och använd dem som förlaga och försök måla av dem i färg och form. 

Ämnesområde

Verklighetsuppfattning: matematik i vardagen 

Centralt innehåll

  • rum, läge, form och riktning. Hur detta kan undersökas och beskrivas med matematiska begrepp och uttrycksformer
Publicerat torsdag 21 mars 2024