Fyra olika färska kryddor.

Sukkot – Skattjakt med matematik

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Det här lektionstipset har formen av en skattjakt. Eleverna letar bilder i klassrummet och fyller i en tabell. Vilken bild finns det flest av? Vilken bild finns det minst antal av? 

Förberedelser

  • Skriv ut PDF med bilder.
  • Klipp ut bilderna lite grovt. Sätt upp dem eller göm dem på väggarna i rummet. 
  • Skriv ut PDF med tabell. Avgör hur många ni behöver, beroende på eleverna jobbar individuellt, i grupp eller om ni alla jobbar tillsammans

Nedladdningsbart material:

Gör så här

  • Samla eleverna.
  • Dela ut tabeller och pennor.
  • Berätta att eleverna ska söka bilder i rummet. Det finns flera av varje bild gömda i rummet. Bilderna har med firandet av den judiska högtiden sukkot att göra. Visa bilderna på tabellen.
  • Eleverna söker efter bilderna och kryssar för varje bild i tabellen. 
  • Efteråt samlas ni runt ett bord. Titta på tabellerna. Hur många finns det av varje bild? Vilken bild finns det flest av? Vilken bild finns det minst antal av? Finns det lika många av några bilder?

Tips! Denna lektion går även att genomföra utomhus. Sätt upp bilderna längs en bestämd slinga.

Ämnesområde

Verklighetsuppfattning: Matematik i vardagen

Centralt innehåll

  • naturliga tal samt hur de kan uttryckas med ord, bild, konkret material, symboler och bilder.

 

Publicerat torsdag 21 mars 2024