Illustration av en docka med rosa klänning.

Vad kan vi köpa i leksaksaffären?

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

En jaktlek som riktar sig till de yngre eleverna där de tränar grundläggande motoriska rörelser.

Gör så här

  • En person arbetar i leksaksaffären och står i mitten i lokalen.
  • Alla andra står på en rad vid ena kortsidan av lokalen. De frågar personen i mitten:
    – Vad kan vi köpa i leksaksaffären?
  • Den i mitten svarar något de övriga ska gestalta. Det ska vara något som kan finnas att köpa i en leksaksaffär, exempelvis robotar, trötta nallebjörnar, dockor, hoppande delfiner, elefanter eller legofigurer som är glada.
  • De behöver inte använda sig av verb utan det är ett perfekt tillfälle att öva även känslouttryck.
  • När "utroparen" sagt vad som ska gestaltas gäller det för de övriga att ta sig till andra änden av lokalen som exempelvis robotar.
  • De som gestaltar det som är sagt går säkra. De som inte gestaltar det som är sagt kan bli fångade av utroparen. De som blir fångade blir också utropare.
  • "Utroparen" kan också välja att svara ”Leksaksaffären är stängd” på frågan vad som finns i leksaksaffären. Om man säger detta ska alla springa till andra sidan av lokalen och försöka att inte bli fångade.

Tips!

Det finns olika varianter på vad som händer de som blivit fångade:

  • Antalet utropare ökar hela tiden tills det bara är en "löpare" kvar och den personen har då vunnit och blir eventuellt ny utropare.
  • Den/de som blir fångade varje omgång blir nya utropare. Det vill säga att man bara är utropare till man lyckats fånga någon annan eller när ledaren efter en tid säger att det är dags att byta.

Ledaren demonstrerar rörelsen samtidigt som den ropas ut.

Ämnesområde 

Motorik: Rörelse, Samspela

Kommunikation: Tala och samtala

Centralt innehåll

  • använda kroppens förmåga att röra sig allsidigt,
  • samspela med andra.
Publicerat fredag 15 mars 2024