En elev i rullstol i mitten av en virvellabyrint.

Snigellabyrint

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Rörelse för alla. 

Rörelselek för alla, utifrån sin egen förmåga.

Förberedelser

  • Ta fram långa hopprep och gör en lagom stor labyrint på golvet, i formen av en spiral.
  • Ta fram ärtpåsar eller annat material som eleverna kan hämta inne i labyrinten.
  • Ta fram två hinkar.
  • Fyll ena hinken med ärtpåsarna och ställ den längst in i labyrinten. Ställ den andra tomma hinken utanför labyrinten. Alternativt gör tvärtom.

Nedladdningsbart material:

Gör så här

  • Samla eleverna och berätta att de ska få gå på skattjakt.
  • Eleverna går, rullar eller springer en och en eller två och två in i labyrinten, hämtar en ärtpåse och ta sig tillbaka ut ur labyrinten. Till sist lägger de ärtpåsen i hinken utanför labyrinten.
  • Fortsätt tills alla ärtpåsar är slut eller se hur många ni hinner hämta på 2 minuter.

Tips!

  • Placera hinken högre upp om eleverna har svårt att böja sig för att hämta ärtpåsarna.
  • Variera leken genom att till exempel lägga bollar inne i labyrinten. Eleverna turas om att springa, gå eller rulla in i labyrinten. När de kommer in till bollarna, får de kasta ut en boll till kompisarna utanför. Fortsätt tills alla bollar är slut, eller se hur många bollar som hinner kastas ut på till exempel 2 minuter. 

Ämnesområde

Motorik: rörelse

Centralt innehåll

  • grundläggande motoriska rörelser, och deras sammansatta former med och utan redskap, i lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Publicerat fredag 15 mars 2024