Ett glatt och ett ledset ansikte.

Hur känns det?

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Berätta hur det känns. 

Att berätta hur det känns och hur man mår kan vara svårt. För att det ska bli lättare är det bra att öva på det.

Förberedelser:

  • Dra ut bifogade PDF er.
  • Klipp ut och laminera känslobilderna och orden.
  • Kopiera den tomma ansiktsbilden, så att varje elev får en egen.
  • Ta fram pennor att rita och skriva med. 

Nedladdningsbart material:

Genomförande:

  • Gå igenom de olika känslorna på känslobilderna och orden. Samtala till exempel om, vad är det för känsla? Hur känns den i kroppen? Vad vill man göra när man känner känslan? Har någon känt en sådan känsla någon gång?
  • Se sedan ett avsnitt av Vara vänner på UR play. Välj den känsla du vill fokusera på.
  • Efter halva programmet blir det som ett avslut. Stanna uppspelningen och ta fram känslobilderna. Samtala med eleverna. Hur tror ni den på filmen känner sig? Hur kommer det sig att den känner så? Vad kunde de gjort istället?
  • Starta uppspelningen igen. Nu får ni se samma film igen men med andra lösningar.
  • Efter filmen, samtal med eleverna igen. Hur tror ni den på filmen känner sig nu? Hur kommer det sig att den känner så?
  • Avsluta med att eleverna får rita känslan du valt att fokusera på och skriva ordet. Om det är svårt att rita ansiktet och skriva ordet, så kan du ha ritat ansiktet i förväg och eleven väljer istället en färg som den tycker passar med känslan och ritar ansiktet i den färgen, och klistrar sedan in ordet.

Ämnesområde

Kommunikation: samspela, tala och samtala, ordbilder utifrån elevens erfarenhet och intresse. 

Centralt innehåll

  • känslor, hur de kan uttryckas och tolkas
  • kroppsspråk, tecken eller tal.
Publicerat fredag 15 mars 2024