Att möta barn, elever och vuxenstuderande som har en synnedsättning

Nätbaserad baskurs som handlar om att anpassa den pedagogiska, fysiska och sociala miljön för målgruppen för att skapa en tillgänglig lärmiljö. Hur kan du använda observationer och samtal som verktyg.

  • 11
    måndag
    september 2017
    -
    20
    fredag
    oktober 2017
    SPSM Fortbildning
  • Typ av aktivitet: Nätbaserad kurs
  • Målgrupp: Förskolepersonal, Lärare Pedagog, Elevassistent Resursperson, Specialpedagog Speciallärare, Rektor Chef, Barn- och elevhälsopersonal
  • Aktivitets-ID: 122056
  • Pris: Ingen avgift

Beskrivning

Innehåll och upplägg i den nätbaserade kursen avser att stödja kursdeltagarna i att utveckla sin verksamhets tillgänglighet genom att anpassa den pedagogiska, fysiska och sociala miljön för målgruppen. En viktig del i kursen är erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna. Innehållet har nära anknytning till deltagarnas pedagogiska arbete.

Kursen består av fem moment på följande områden:

  • Introduktion
  • Ögat och synsystemet
  • Tillgänglig lärmiljö
  • Observation av aktivitet
  • Utforskande samtal

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Löpande kommer också arbetsuppgifter med inriktning mot den egna verksamheten.

Medverkande

Marianne Thegeby Truedsson, marianne.thegeby-truedsson@spsm.se, 010 4735561
Josephine Andersson, josephine.andersson@spsm.se, 0104735448
Inger Axelzon, inger.axelzon@spsm.se, 010- 473 53 27
Liselott Ljunggren, liselott.ljunggren@spsm.se, 010 473 5312

Målgruppsbeskrivning

Kursen vänder sig till dig som i ditt arbete möter barn, elever eller vuxenstuderande med synnedsättning.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Som deltagare får du kunskap och förståelse om synsystemet, förhållningssätt och pedagogiska konsekvenser av en synnedsättning. Du får verktyg för att göra observationer och föra samtal för att kunna skapa en tillgänglig lärmiljö för barn, elever och vuxenstuderande som har en synnedsättning

Mål

Efter kursen har du som deltagare kunskaper om

  • ögat och synsystemet
  • förhållningssätt och bemötande
  • pedagogiska konsekvenser
  • observationer och samtal
  • hur du kan skapa en tillgänglig lärmiljö

Funktionsnedsättningar

Synnedsättning

Upplysningar om innehåll

Marianne Thegeby Truedsson, marianne.thegeby-truedsson@spsm.se, 010 4735561
Josephine Andersson, josephine.andersson@spsm.se, 0104735448

Upplysningar om administration

Björn Rönnåsen, bjorn.ronnasen@spsm.se, 010 473 52 01
Staffan Hammerman, staffan.hammerman@spsm.se, 010-473 55 04

Skolform

Förskola, Förskoleklass, Grundskola, Grundsärskola, Gymnasieskola, Gymnasiesärskola, Kommunal vuxenutbildning, Sameskola, Specialskola, Särskild utbildning för vuxna, Utbildning i svenska för invandrare, Annan pedagogisk verksamhet

Teman

Delaktighet, Tillgänglighet, Verktyg för kartläggning

Publicerat tisdag 16 maj 2017 Granskat torsdag 24 augusti 2017