
Våra skolor stärker elevers rättigheter med UNICEF:s modell Rättighetsbaserad skola
Skollagen och läroplanen för specialskolan uttrycker att utbildningen ska utformas i överensstämmelse med barnets rättigheter. Att arbeta i enlighet med elevers rättigheter är därför redan självklart för oss på specialskolan.
Vi ser att vi kan bli ännu bättre och stärka vårt arbete med elevers rättigheter. I våra specialskolor har vi därför börjat arbeta i enlighet med UNICEF:s arbetsmodell Rättighetsbaserad skola, där hela skolans arbete tar sin utgångspunkt i barnkonventionen, och i vårt fall även funktionsrättskonventionen.
Innehåller sex steg
Modellen Rättighetsbaserad skola innehåller sex olika steg: etablera ledningsstrukturer, kartläggning, utbildning, handlingsplan, implementering och utvärdering. När man har jobbat klart med alla sex steg påbörjas arbetet om igen med en ny kartläggning. Genom att arbeta på det här sättet får våra skolor verktyg att arbeta med elevers rättigheter på ett långsiktigt och systematiskt sätt.
– Jag är verkligen stolt över att vi har påbörjat detta arbete, berättar Per Ekström, chef för Verksamhetsområde Specialskola. Att arbeta med elevers rättigheter har alltid varit en självklar del i våra skolor. Med rättighetsbaserad skola får vi nu ett fantastiskt verktyg som stärker arbetet med dessa frågor på ett systematiskt sätt – att vi i än större omfattning går från ord till handling.
Eleverna får kunskap om sina mänskliga rättigheter
I en rättighetsbaserad skola får eleverna kunskap om sina mänskliga rättigheter samtidigt som rättigheterna uppfylls på olika sätt i skolan. Varje skola har utsett rättighetskoordinatorer som arbetar i nära samarbete med skolans rättighetsbaserade elevråd i dessa frågor. Samtidigt ska alla på skolan vara involverade i arbetet på olika sätt.
– Målet är att grundprinciperna i barn- och funktionsrättskonventionerna ska bli vägledande för alla beslut som tas på skolan, liksom i samspelet mellan elever, lärare och andra personer som arbetar i skolan, förklarar Jenny Nilsson, barnombud för elever i specialskolan.
Bygger på fem grundstenar
Rättighetsbaserad skola bygger på fem grundstenar:
- Kunskap om barnets rättigheter
- Ökat elevinflytande
- Engagemang för sina egna och andra barns rättigheter
- Implementering – barn- och funktionsrättskonventionernas principer praktiseras i verksamheten
- Samverkan
Våra skolor stärker elevernas rättigheter med UNICEF:s rättighets-modell
Det står i skol-lagen och
i läro-planen för special-skolan
att vi ska tänka på barns rättigheter
när vi planerar deras utbildning.
Därför är det redan själv-klart för oss
som arbetar på specialskolan.
Men vi ser också att vi kan bli ännu bättre på det.
Vi kan jobba mer med elevernas rättigheter.
I våra specialskolor har vi därför
börjat använda UNICEF:s arbets-modell.
Den heter Rättighets-baserad skola.
Hela specialskolans arbete ska utgå ifrån
barn-konventionen och
funktions-rätts-konventionen.
Skolan ska bli rättighetsbaserad i sex steg
Modellen Rättighetsbaserad skola är
indelad i sex olika steg.
Vi ska:
1. Bestämma vem som leder arbetet
och vem som gör vad.
2. Göra en kart-läggning för att
undersöka hur barns rättigheter kan
stärkas på skolan.
3. Utbilda om barns rättigheter.
4. Göra en handlings-plan för att
planera arbetet.
5. Genomföra förbättringarna i verkligheten.
6. Utvärdera för att se om det har blivit bättre.
När vi är klara med alla sex steg
börjar vi om från början igen.
Då gör vi en ny kartläggning och så vidare.
Genom att arbeta på det här sättet
fortsätter vi hela tiden att förbättra skolan.
Vi använder UNICEF:s modell
som ett verktyg när vi arbetar med
elevers rättigheter.
Per Ekström är chef för
Verksamhets-område Specialskola.
Han är väldigt nöjd med den nya arbetsmodellen.
– Jag är verkligen stolt över att
vi har börjat arbeta med det här.
Att arbeta med elevers rättigheter
har alltid varit självklart i våra skolor.
Men modellen Rättighetsbaserad skola
är ett fantastiskt verktyg.
Det stärker arbetet med de här frågorna på ett bra sätt.
Nu kan vi ännu mer gå från ord till handling,
säger Per.
Så här ska det funka i en skola
som är rättighetsbaserad
I en rättighetsbaserad skola är det
elevernas rättigheter som styr.
Eleverna lär sig om sina mänskliga rättigheter.
Och vi uppfyller också rättigheterna på riktigt i skolan.
Varje skola utser rättighets-koordinatorer.
De samarbetar med elev-rådet på skolan
när det handlar om rättigheter.
Men alla andra elever och personal
ska också vara med i arbetet på olika sätt.
Jenny Nilsson är barn-ombud för
elever i specialskolan.
Hon förklarar vad målet är
med rättighets-arbetet.
– Barn-konventionen och funktionsrätts-konventionen
ska hjälpa oss att fatta bra beslut på skolan.
Det som står i konventionerna ska också
gälla mellan elever, lärare och
andra personer som arbetar i skolan,
säger Jenny.
Fem saker som behövs för att få en
rättighetsbaserad skola
Modellen Rättighetsbaserad skola
bygger på fem saker.
Det som behövs är:
1. Kunskap om barns rättigheter.
2. Mer elev-inflytande.
3. Engagemang för barns rättigheter.
4. Implementering,
alltså att vi gör verklighet av
det som står i konventionerna.
5. Samverkan.
Läs mer
Läs mer om rättighetsbaserad skola
Så här står det i läroplanen för specialskolan
om skolans värde-grund och uppdrag
____