Tidigt stöd är tema för Lika värde
Att vänta med stödinsatser kan leda till att behovet av stöd ökar, men framförallt förlorar individen på det. Tidigt stöd kan handla om att få stöd i unga år, men också att få stöd så snart behovet uppdagas, oavsett ålder. I vårnumret av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde kan du läsa om tidigt stöd i förskola och gymnasieskola och om ändringar i skollagen.
I Ragunda kommun finns både ambition och vilja att utveckla förskolan. Förskolechefen berättar om hur de arbetat för att få en mer likvärdig förskola. Polhemsskolan i Lund är en av Sveriges största gymnasieskolor. Där har skolledningen satsat på att höja skolans elevhälsokompetens. Genom att arbeta mer förebyggande kan insatser sättas in tidigt.
Den första juli träder Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser ikraft. I en intervju berättar Lina Collin-Ahlgren och Åsa Elebring om vad det innebär för lärare och skolledare. Båda arbetar med att förbereda inför lagändringen och sammanställa stöd till skolorna. Åsa arbetar på Skolverket och Lina på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Trygghet, studiero och motivation
En artikel utanför temadelen berättar om resultatet av myndighetens barnpanelen och "Barnpanelsrapport – Vad säger elever med funktionsnedsättning om trygghet, studiero och motivation?", som släpps den 25 april.
– Om vi inte känner till vilka utmaningar eleverna har så vet vi inte vilka förändringar som ger effekt, säger Tove Söderqvist Dunkers i intervjun.
Engagerade barn i förskolan
Engagerade barn i förskolan mår bättre och lär sig lättare. Sätt in särskilt stöd tidigt för barn med beteendesvårigheter och våga prata om de här barnen med varandra i arbetslagen. Det och mer därtill framkommer i forskarintervjun med Madeleine Sjöman från Jönköping University.
Som vanligt innehåller tidningen även krönikor, nyheter från myndigheten och notiser från omvärlden.
Alla förskolor och skolor får tidningen
Lika värde skickas ut till alla förskolor med fler än fem anställda, till alla grundskolor, gymnasieskolor, grundsär- och gymnasiesärskolor, komvux, sfi, utbildningsförvaltningar och utbildningsnämnder eller motsvarande med flera.
Tidigt stöd är tema i tidningen Lika värde
Det är viktigt att barn och unga
som behöver stöd
får stödet så tidigt som möjligt.
Det är lika viktigt i för-skolan
som i grund-skolan och på gymnasiet.
Det är inte bra att vänta för länge.
Då kan det bli så
att eleverna behöver mer hjälp
än om de hade fått hjälp genast.
I vårens nummer av Lika värde
berättar vi också om
Läsa, skriva, räkna-garantin.
Lika värde är
Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning.
Det här kan du läsa mer om i tidningen
Tidigt stöd på förskolan
I Ragunda kommun vill de
utveckla förskolan.
Förskole-chefen berättar
hur de har arbetat för att göra
förskolan mer likvärdig.
Tidigt stöd på gymnasiet
Polhems-skolan i Lund
är en av Sveriges största gymnasier.
Skol-ledningen ville att personalen
skulle bli bättre på elev-hälsa.
De satsade på det.
Nu kan de hjälpa eleverna tidigt.
De arbetar nämligen med
att före-bygga problem.
Läsa, skriva, räkna-garantin
börjar gälla 1 juni
Läsa, skriva, räkna-garantin
handlar också om att ge eleverna
tidigt stöd i skolan.
Men vad innebär det för dig
som är lärare eller skol-ledare?
Vi har intervjuat
Lina Collin-Ahlgren och Åsa Elebring.
Åsa arbetar på Skol-verket och
Lina på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Båda jobbar med att förbereda
inför den nya garantin.
De fixar stöd till lärarna.
Forskar-intervju om
tidigt stöd i förskolan
Aktiva barn i förskolan mår bättre
än andra barn.
De lär sig också lättare.
Det säger forskaren
Madeleine Sjöman.
I intervjun ger hon goda råd.
Sätt in stöd tidigt
för barn som har beteende-svårigheter.
Våga prata om de här barnen
i arbets-lagen.
Madeleine forskar på
Jönköping University
Elever med funktions-nedsättning
berättar om skolan
Vi har intervjuat elever om skolan.
Nu har vi skrivit en rapport om det.
Den heter Barnpanels-rapport –
Vad säger elever med funktionsnedsättning
om trygghet, studie-ro och motivation?
Rapporten kommer ut den 25 april.
– Vi måste fråga eleverna
vilka problem de har.
Annars kan vi inte veta
hur vi kan hjälpa dem.
Det menar Tove Söderqvist Dunkers
i artikeln.
Mer innehåll i tidningen
Som vanligt kan du också läsa
krönikor, nyheter från myndigheten
och korta artiklar från omvärlden.
Alla förskolor och skolor får tidningen
Vi skickar ut Lika värde
till alla för-skolor med fler än fem anställda.
Alla grund-skolor, gymnasie-skolor,
grund-sär-skolor och gymnasie-särskolor
får också tidningen.
Vi skickar även tidningen till
Komvux och SFI.
Dessutom skickas den till
utbildnings-förvaltningar,
utbildnings-nämnder och liknande.
Vill du läsa tidningen på nätet?