Studiecirkel utvecklade hela personalen
Det började med att en lärare ville få mer kunskap om anpassning och bemötande av vuxna elever med funktionsnedsättning. Det ledde till en studiecirkel för all personal. Den i sin tur har startat nya samtal mellan lärarna.
– Det blir allt fler elever med funktionsnedsättning. Det är viktigt att möta dem på ett bra sätt, att de får känna att de faktiskt kan och lyckas med en kurs. Många av dem har inte så bra självförtroende, säger Elin Lindahl, som är lärare i svenska och religionskunskap på komvux i Flens kommun.
Hon och kollegan Marlene Svärd tog initiativ till en studiecirkel, som bygger på Specialpedagogiska skolmyndighetens skriftserie om vuxna med funktionsnedsättningar. Studiecirkeln innehöll två steg: först inläsning av en skrift till varje träff, reflektion och genomgång av frågor, och därefter gruppträffar och samtal i små och stora grupper. Varje träff inleddes med en föreläsning med rådgivare från myndigheten. Utbildningen omfattade all personal inom den kommunala vuxenutbildningen, även rektorn. Totalt genomförde de sex träffar på skolans konferenstid, ungefär varannan månad. Cirkeln avslutades hösten 2015. Nu planerar de en uppföljning under året.
Struktur och ökad förståelse
Elin menar att hon fått bra verktyg och känner en större trygghet när hon möter en elev med funktionsnedsättning. Hon har lättare att fokusera på det stöd som eleven behöver.
– Jag har lärt mig att ställa de rätta frågorna och snabbare identifiera vilka behov eleven har. Studiecirkeln har gett en större tilltro till eleven och att vi tillsammans fixar det här. När jag hade en elev med autism som arbetade mycket enskilt, förstod jag att hon lärde sig genom att arbeta efter givna mönster, och visste tidigt vilket arbetssätt som passade henne. Tidigare skulle jag ställt mig frågan "är det här rätt metod".
Kursen har gett andra konkreta resultat. Numera använder hon en checklista, för att ta reda på elevernas behov och bättre kunna anpassa undervisningen. Specialläraren Marlene Svärd har fått utökad arbetstid och arbetar nu heltid. Hon är snart klar med en annan checklista till lärarna som innehåller tips och hjälpmedel för olika elever.
Kostnadsfritt studiepaket på webben
Studiecirkeln i Flen blev grunden för att utveckla ett studiepaket, lättillgängligt för arbetslag över hela Sverige. Det lanserades i februari i år och finns på SPSMs webbplats. Elin poängterar vikten av att rektorn är öppen, lyhörd och stödjer utbildningen. En annan förutsättning är att alla deltar. Man behöver också återuppta arbetet och hålla kunskaperna aktuella – inte minst med tanke på nyanställda.
– Att se det som en process och börja någonstans. Det går kanske inte att lösa allt på en gång, då tänker jag på yttre de förutsättningarna för anpassning.
Studiecirkeln genomfördes i samarbete med Marita Andersson och Anette Wiklund, rådgivare på myndigheten. De visste sedan tidigare att skriftserien var mycket efterfrågad, men att starta en studiecirkel med fysiska träffar var nytt. En av de saker som de lärt sig var att gruppträffarna var en framgångsfaktor. Marita och Anette har även varit med i arbetet att ta fram studiepaket vuxen.
– För oss har det viktiga varit vad som är i fokus på skolorna och vilka frågor som diskuteras, kommenterar de.
Text Ulla-Karin Höynä
Den här artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde nr 1 2016. Prenumerera gratis på Lika värde.
Studiecirkel utvecklade hela personalen
Det började med att en lärare ville veta mer
om vad vuxna elever med funktionsnedsättning
behöver när det gäller anpassning och
bemötande. Det ledde till en studiecirkel
för all personal inom den kommunala
vuxenutbildningen i Flen.
– Det blir allt fler elever med funktionsnedsättning.
Det är viktigt att möta dem på ett bra sätt, så att de
får känna att de faktiskt kan lyckas med en kurs.
Många av dem har inte så bra självförtroende, säger
Elin Lindahl. Hon är lärare i svenska och religions
kunskap på den kommunala vuxenutbildningen
i Flens kommun.
Tillsammans med sin kollega Marlene Svärd startade
hon 2015 en studiecirkel om vuxna med funktions-
nedsättningar. Studiecirkeln byggde på en av
Special-pedagogiska skolmyndighetens skriftserier
och bestod av sex träffar. All personal inom den
kommunala vuxenutbildningen i Flen var med på
cirkeln, även rektorn.
Före varje träff fick deltagarna läsa en text. De
fick också gå igenom frågorna i texten och reflektera
över dem. Varje träff inleddes med en föreläsning
av rådgivare från Special-pedagogiska skol-
myndigheten. Sedan fick deltagarna samtala i
små och stora grupper.
Kunskapen underlättar arbetet
Elin Lindahl menar att studiecirkeln har gett henne
bra verktyg och hon känner sig tryggare nu när hon
möter en elev med funktionsnedsättning. Hon har
lättare att fokusera på det stöd som eleven behöver.
– Jag har lärt mig att ställa de rätta frågorna och att
snabbare förstå vilka behov som eleven har. Studie-
cirkeln har gjort att jag känner en större tilltro till
eleven, och till att vi tillsammans fixar det här. När jag
till exempel nyligen hade en elev med autism, som
arbetade mycket enskilt, förstod jag att hon lärde sig
genom att arbeta efter givna mönster. Och nu förstod
jag tidigt vilket arbetssätt som passade henne. Tidigare
skulle jag ha undrat om jag använde rätt metod.
Studiecirkeln har också gett andra konkreta resultat,
som en checklista för att ta reda på elevernas behov
och för att bättre kunna anpassa undervisningen.
Specialläraren Marlene Svärd arbetar med att ta
fram en annan checklista till lärarna som innehåller
tips och hjälpmedel för att bemöta olika elever.
Studiepaketet finns på webben
Efter studiecirkeln i Flen tog Special-pedagogiska
skolmyndigheten fram ett studiepaket, lättillgängligt
för arbetslag över hela Sverige. Det lanserades i
februari 2016 och finns på Special-pedagogiska
skolmyndighetens webbplats. Elin Lindahl
poängterar att det är viktigt att rektorn är öppen
och stödjer utbildningen. En annan förutsättning
är att alla deltar i utbildningen. Det är också viktigt
att återuppta arbetet ibland och hålla kunskaperna
aktuella – inte minst med tanke på nyanställda.
–Se det som en process och börja någonstans. Det
går kanske inte att lösa allt på en gång, framför allt
inte de yttre förutsättningarna för anpassning, säger
Elin Lindahl.
De rådgivare från Special-pedagogiska skolmyndigheten
som deltog i studiecirkeln var Marita Andersson och
Anette Wiklund. De visste sedan tidigare att skriftserien
var mycket efterfrågad, men att starta en studiecirkel
med fysiska träffar var nytt. En av de saker som de
lärde sig var att gruppträffarna var viktiga för
utbildningens framgång. Marita och Anette har även
varit med i arbetet att ta fram Studiepaket vuxen.
– För oss har det viktiga varit vad som är i fokus
på skolorna och vilka frågor som diskuteras där,
kommenterar de.