
Stöd till skolors utveckling av elevhälsoarbetet
Ett nytt stödmaterial ger skolor stöd att utveckla ett mer hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete. Det vänder sig i första hand till rektor och den samlade elevhälsan som tvärprofessionellt team. Men det kan även användas av lärare, övrig skolpersonal eller andra som är intresserade av att utveckla elevhälsoarbete.
Elevhälsans roll i skolan är att främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Redan 2011 kom den förändring av skollagen som innebär att elevhälsans uppdrag måste förstås och organiseras på ett annat sätt än tidigare. Skollagen säger dock ingenting om hur det ska gå till.
– Elevhälsans uppdrag behöver förstås i förhållande till hela skolans elevhälsoarbete, samtalskultur, stödjande strukturer och systematiska elevhälsoarbete. På så sätt kan skolan skapa förutsättningar för ett mer förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt, säger Sarah Neuman, rådgivare och projektledare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Sarah och kollegan Erica Sjöberg, också hon rådgivare och projektledare, har ansvarat för att ta fram stödmaterialet inom ramen för myndighetens utvecklingsprojekt Elevhälsan – ett stöd för likvärdig utbildning.
Stödmaterialet är tänkt att användas av elevhälsan i samverkan med lärare och annan skolpersonal för att utveckla elevhälsoarbetet i hela skolan. Det material som Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder bidrar till en struktur för analys och gemensamt lärande. I materialet finns en forskarantologi som ger möjlighet till fördjupning.
– Materialet kan användas i de diskussioner som visat sig vara nödvändiga för att skolorna ska komma ifrån brandkårsutryckningar. Det gör det istället möjligt att arbeta med ett långsiktigt elevhälsoarbete i skolan, säger Erica Sjöberg.
Behov av att organisera elevhälsoarbetet
Många skolor har en vilja och ambition att organisera arbetet så att det blir mer förebyggande och hälsofrämjande. Men den utmaningen är stor. Det visar en intern kartläggning som Specialpedagogiska myndigheten genomfört för att se vilka behov som låg bakom skolors frågor om stöd i elevhälsoarbetet. Bilden stämmer överens med erfarenheter från myndighetens nätbaserade kurs Att höja skolans elevhälsokompetens- ett processarbete för likvärdig utbildning där rektorer och elevhälsoteam från 400 skolor deltagit.
– I kursen blir det tydligt att elevhälsans kvalitet beror på hur skolan organiserar elevhälsoarbetet. Det handlar både om förutsättningar för samverkan inom elevhälsan och mellan elevhälsan, lärare och övrig skolpersonal. För elever med funktionsnedsättning är det av särskilt stor betydelse att denna samverkan fungerar, säger Sarah.
– Skolans förebyggande och hälsofrämjande arbete har en stor betydelse för elevers hälsa, lärande och utveckling. Det viktigaste är att elevhälsoarbetet blir skolans gemensamma angelägenhet, avslutar Erica.
Skolor får stöd i elevhälso-arbete
Nu får skolorna hjälp med
att utveckla arbetet med elevhälsa.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
har gjort ett nytt stödmaterial.
Det är viktigt att alla i skolan
jobbar tillsammans med det
som handlar om elevernas hälsa och lärande.
Det är också viktigt
att jobba före-byggande.
Stöd-materialet är skrivet för
rektorer och elevhälsans personal.
Men lärare
kan också använda materialet.
Det är intressant för alla
som vill utveckla arbetet
med elevhälsa i skolan.
Elevhälsans viktigaste uppgift
är att jobba förebyggande
och hälso-främjande.
Skol-lagen ändrades år 2011.
Elevhälsans personal ska arbeta
på ett annat sätt än tidigare.
Men det står inte i skollagen
hur det ska gå till.
Sarah Neuman
är råd-givare och projekt-ledare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Så här förklarar hon
det som står i skollagen om elevhälsan:
– Elevhälsan har en viktig roll i skolans arbete.
Om hela personalen jobbar tillsammans
för att eleverna ska må bra och nå målen i skolan,
då kan arbetet bli mer förebyggande
och mer hälsofrämjande
som det står i skollagen. Det är
viktigt att förstå att hälsa och lärande
hör ihop, säger Sarah Neuman.
Det är Sarah och hennes kollega
Erica Sjöberg
som har haft ansvar för att
skapa stödmaterialet.
Erica är också rådgivare och projektledare.
Det är tänkt att elevhälsan
ska använda stödmaterialet
tillsammans med lärare
och annan skol-personal
för att utveckla elev-hälso-arbetet
i hela skolan.
I stödmaterialet hittar du också tips
på annat material
ifall du vill lära dig mer.
– Vårt stödmaterial kan ni använda
när ni diskuterar elevhälsans uppdrag.
Att diskutera det här är verkligen viktigt
för att skolorna ska komma ifrån
snabba lösningar som inte är genom-tänkta.
Då kan vi i stället jobba mer lång-siktigt
så att det inte blir de här akuta situationerna,
säger Erica Sjöberg.
Skolorna behöver
organisera elev-hälso-arbetet
Många skolor vill gärna organisera arbetet
så att det blir mer förebyggande
och mer hälsofrämjande.
Men det är inte så lätt,
det är en stor utmaning.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
har undersökt vad som behövs.
Vi kom fram till samma saker
som rektorer och elevhälso-personal
från 400 skolor
som gick på kurs hos oss.
Kursen hette
Att höja skolans elevhälso-kompetens –
ett process-arbete
för likvärdig utbildning.
– Det blev tydligt i kursen
att elevhälsans kvalitet beror på
hur skolan organiserar elevhälsoarbetet.
Elevhälsan behöver samarbeta bra tillsammans.
Men det måste också finnas ett bra samarbete
mellan elevhälsan, lärare
och resten av personalen i skolan.
För elever som har en funktions-nedsättning
är det extra viktigt att det här funkar bra,
säger Sarah.
– Att skolan arbetar förebyggande
och hälsofrämjande
har stor betydelse för att elever ska må bra.
Det har också stor betydelse
för att de ska lära sig mycket i skolan,
och utvecklas.
Det viktigaste är att elevhälsoarbetet
blir något ni gör tillsammans i skolan,
säger Erica.