
Stockholms universitet startar lärarutbildning för F-3 med profil teckenspråkig tvåspråkig undervisning till höst
Till hösten 2021 startar Stockholms universitet en ny grundlärarutbildning med profil teckenspråkig tvåspråkig undervisning med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3. Anmälan till utbildningen är öppen mellan 15 mars-15 april.
Just nu går 6 profilstudenter i grundlärarprogrammet med profil teckenspråkig tvåspråkig undervisning med inriktning mot årskurs 4-6 som startade hösten 2018.
Specialpedagogiska skolmyndigheten har ett nära samarbete med Stockholms universitet och är mycket glada över att de nu startar en inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3 med profil teckenspråkig tvåspråkig undervisning.
– Vi har haft en fin samverkan med Stockholms universitetet om våra behov av behöriga lärare som kan undervisa på teckenspråk, förklarar Per Ekström, chef Verksamhetsområde specialskola. Vi hoppas med Stockholms universitetets satsning få fler behöriga lärare med kompetens i svenskt teckenspråk och teckenspråkig tvåspråkig undervisning till våra specialskolor.
Fokus på teckenspråkig tvåspråkig undervisning
Profilstudenterna läser lärarutbildningen tillsammans med andra lärarstudenter i inriktningen förskoleklass till årskurs 3, men har extra obligatoriska seminarier och föreläsningar med fokus på teckenspråkig tvåspråkig undervisning. Dessa obligatoriska seminarierna och föreläsningarna är på svenskt teckenspråk.
– Profilstudenterna får för varje kurs gå på en eller ett par seminarier med fokus på elever som är döva eller har hörselnedsättning och teckenspråkig tvåspråkig undervisning, förklarar Camilla Lindahl, projektledare för lärarutbildning med profil flerspråkighet på Stockholms universitet. Ibland bjuds de övriga studenterna i inriktningen att delta vid profilens föreläsningar med syfte att sprida kunskap om till exempel dövskolans historia och utveckling i samhället.
Utöver detta ska profilstudenterna göra självständigt examensarbete med fokus på didaktik i teckenspråkig tvåspråkig undervisning. Utbildningen ger behörighet att undervisa i den regionala specialskolan för elever som är döva eller har hörselnedsättning.
Får göra VFU på skolor med teckenspråkig tvåspråkig undervisning
Profilstudenterna gör även sin VFU på skolor med teckenspråkig tvåspråkig undervisning, som myndighetens regionala specialskolor eller på Kannebäcksskolan i Göteborg.
Normalt gör lärarstudenter sin VFU på samma skola under hela sin utbildning. Profilstudenterna får däremot göra sin VFU på tre olika skolor under hela sin utbildning. Syftet är att de får se hur den teckenspråkiga miljön och den teckenspråkiga tvåspråkiga undervisningen kan variera från skola till skola. Efter avslutad VFU får alla studenter utbyta med varandra hur den teckenspråkiga miljön sett ut på respektive skola.
Måste kunna teckenspråk för att gå lärarutbildningen
– För att bli antagen till profilutbildningen måste sökande både uppfylla behörighetskraven till lärarutbildningen och ha goda färdigheter i svenskt teckenspråk, fortsätter Camilla. Eftersom språket vid seminarierna och föreläsningarna inom profilen är svenskt teckenspråk, och fokus ligger på just lärande och undervisning.
Sökande som har läst teckenspråk på riksgymnasiet för döva eller hörselskadade i Örebro och som uppfyller behörighetskraven till lärarutbildningen kan bli antagen till denna profil. Andra sökande som uppfyller behörighetskraven och kan svenskt teckenspråk måste söka om reell kompetens i svenskt teckenspråk. De som sökt reell kompetens kallas till intervju så att universitetet kan bedöma deras färdigheter i svenskt teckenspråk.
Ansökan till profilutbildningen görs mellan 15 mars och 15 april 2021. Mer information finns på Stockholms universitets webbsida.
Stockholms universitet startar lärar-utbildning för F-3 med tecken-språkig och två-språkig undervisning
Hösten 2021 startar Stockholms universitet
en ny grund-lärarutbildning.
Den har profilen teckenspråkig och
tvåspråkig undervisning.
Inriktning: Förskole-klass och årskurs 1 till 3.
Du kan ansöka 15 mars till 15 april 2021.
En sådan utbildning finns redan
för årskurs 4 till 6.
Den startade hösten 2018.
Sex profil-studenter går utbildningen
just nu.
Det behövs lärare som kan teckenspråk
Specialpedagogiska skolmyndigheten
samarbetar med Stockholms universitet.
Vi är glada över att de nu
startar en ny utbildning mot F-3.
Per Ekström är chef för
Verksamhets-område special-skola.
Han säger att det behövs behöriga lärare
som kan undervisa på teckenspråk.
De har talat med universitetet om det.
– Vi har haft en fin samverkan,
säger Per.
Per hoppas nu att
satsningen ska bli bra.
– Vi hoppas det kan ge oss fler
behöriga lärare till våra specialskolor.
Profilstudenterna behöver kunna
svenskt teckenspråk
Profilstudenterna läser lärar-utbildningen
tillsammans med andra lärar-studenter.
Men profilstudenterna har undervisning
på svenskt teckenspråk också.
De måste alltså kunna teckenspråk
innan de börjar studera.
Det är ingen utbildning i teckenspråk.
Profilstudenternas egen undervisning
är obligatorisk.
Det är både seminarier och föreläsningar.
De handlar om teckenspråkig och
tvåspråkig undervisning.
Camilla Lindahl arbetar på
Stockholms universitet.
Hon är projekt-ledare för lärarutbildning
med profil fler-språkighet.
Hon säger:
– Profilstudenterna får på varje kurs
gå på en eller ett par egna seminarier.
Fokus är på elever som är döva
eller har nedsatt hörsel.
Camilla berättar att de ibland
bjuder in de andra studenterna
till föreläsningarna.
– Det är för att sprida kunskap om
till exempel döv-skolans historia,
säger Camilla.
Profilstudenterna gör VFU på skolor
med teckenspråkig undervisning
VFU = Verksamhets-förlagd utbildning.
Under VFU:n är lärarstudenter ute på skolor.
De gör praktik.
Profilstudenterna gör sin VFU på
skolor med teckenspråkig och
tvåspråkig undervisning.
Det kan vara regionala specialskolor.
Det kan också vara på Kannebäcks-skolan
i Göteborg.
Lärarstudenter brukar göra sin VFU
på samma skola under hela sin utbildning.
Men profilstudenterna får göra sin VFU
på tre olika skolor.
Det är för att den teckenspråkiga miljön
kan variera från skola till skola.
Den tvåspråkiga undervisningen
kan också vara olika.
Studenterna får chans att se hur det är
på tre olika skolor.
När de är klara med VFU:n
får de berätta för varandra
hur det har varit på varje skola.
Examens-arbetet ska handla om
teckenspråkig undervisning
Profilstudenterna ska göra ett
själv-ständigt examensarbete.
De ska skriva om didaktik i teckenspråkig
och tvåspråkig undervisning.
Det här blir du behörig till
Du får undervisa i förskoleklass och årskurs 1 till 3.
Du får undervisa elever i
den regionala specialskolan
som är döva eller har nedsatt hörsel.
Vill du gå utbildningen?
Det här krävs
Camilla på Stockholms universitet
säger så här:
– För att bli antagen till profilutbildningen
måste du uppfylla behörighets-kraven
till lärarutbildningen.
Du måste dessutom ha goda färdigheter
i svenskt teckenspråk.
Uppfyller du kraven till lärar-utbildningen? Bra.
Sen måste du alltså också kunna teckenspråk.
Du har antingen
- läst teckenspråk på riks-gymnasiet
för döva eller hörsel-skadade i Örebro. - eller lärt dig svenskt teckenspråk på annat sätt.
Om du har lärt dig teckenspråk på annat sätt
måste du söka om reell kompetens i svenskt teckenspråk.
Du kallas då till intervju.
Det är för att universitetet ska kunna bedöma
hur bra du kan svenskt teckenspråk.
Så här ansöker du
Ansök mellan den
15 mars och 15 april 2021.
Läs mer om den teckenspråkiga tvåspråkiga profilutbildningen
- Mer information om denna utbildning på Stockholms universitetets webbsida
- Se intervju med profilstudent till nuvarande profilutbildning med inriktning årskurs 4-6
- Stockholms universitetets information om profilutbildning med inriktning årskurs 4-6 som startade hösten 2018
- Vår tidigare nyhet om profilutbildningen med inriktning årskurs 4-6