Språkstörning är tema för Lika värde
Språket ger oss identitet, gemenskap och delaktighet. Hur möter man då barn och elever med språkstörning? Fokusera på vad eleven kan, visualisera undervisningen, se till att verksamheten har kompetens och prova en sak i taget, är några goda råd i årets första nummer av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde.
Svea går på Sörböleskolan i Skellefteå. Hon arbetar med samma sak som klasskamraterna men på sin nivå. Det går bra eftersom alla i arbetslaget har gedigen yrkeskompetens och är öppna för nya arbetssätt.
Allt fler elever med språkstörning kommer till Virginska gymnasiet i Örebro. Nu har all personal som möter eleverna i sin vardag gått en gemensam kurs och fått en gemensam kunskapsbas.
Karin Sedaghat Tellner är logoped på Hällsboskolan i Stockholm, en skola för elever med grav språkstörning. I en intervju berättar hon om hur hon arbetar för att skapa förståelse kring språkstörning. I en annan intervju ger logopeden Anna Strömberg några råd till skolor som vill bli bra på att möta elever med språkstörning.
Utöver temaartiklarna finns också en artikel om förskolan Lillgården i Östersund som satsat på att göra sin utemiljö tillgänglig och en intervju med forskaren Mona Holmkvist om den stora satsningen på forskarskolan Special Education for Teachers Educators.
Alla förskolor och skolor får tidningen
Lika värde skickas ut till alla förskolor med fler än fem anställda, till alla grundskolor, gymnasieskolor, grundsär- och gymnasiesärskolor, komvux, sfi, utbildningsförvaltningar och utbildningsnämnder eller motsvarande med flera.
Språkstörning är tema för Lika värde
Språket är en del av vem vi är,
det är viktigt för varje människas identitet.
Språket gör att vi känner gemenskap med andra,
att vi får vara med, att vi är delaktiga.
I årets första nummer av Lika värde
får du goda råd om hur du kan hjälpa
barn och elever som har en språk-störning.
Ett råd är att
koncentrera sig på vad eleven kan.
Prova en sak i taget och visa tydliga exempel!
Se också till att personalen har kunskap
om språksvårigheter.
Det här kan du läsa mer om i tidningen.
Lika värde är Specialpedagogiska
skolmyndighetens tidning.
Sörböle-skolan i Skellefteå
Svea är elev på Sörböleskolan i Skellefteå.
Hon arbetar med samma sak som klass-kamraterna
men på sin nivå.
Det går bra
eftersom alla i arbets-laget
är kunniga och professionella.
De är också positiva till nya sätt att arbeta på.
Virginska gymnasiet i Örebro
Allt fler elever med språkstörning
kommer till Virginska gymnasiet i Örebro.
Nu har all personal som träffar eleverna
gått en kurs tillsammans.
De har fått gemensam kunskap om språkstörningar.
Hällsbo-skolan i Stockholm
Hällsboskolan är en skola för elever
som har en allvarlig språk-störning.
Karin Sedahat Tellner
jobbar som logoped på skolan.
I en intervju berättar hon om sitt arbete.
Hon försöker få andra att förstå
vad språkstörning är.
I en annan intervju ger Anna Strömberg
råd till skolor som vill bli bra på
att möta elever med språkstörning.
Anna Strömberg är också logoped.
För-skolan Lillgården i Östersund
Förskolan Lillgården i Östersund har satsat på
att göra sin ute-miljö tillgänglig.
Intervju om en forskar-skola
Forskaren Mona Holmkvist berättar om
en stor satsning på en forskarskola.
Här forskar de om special-pedagogik.
Skolan är svensk men har ett engelskt namn:
Special Education for Teachers Educators.
Alla förskolor och skolor får tidningen
Lika värde skickas ut till
alla förskolor med fler än fem anställda,
till alla grund-skolor och gymnasie-skolor,
grund-sär-skolor och gymnasie-särskolor,
komvux och SFI.
Tidningen skickas också till
utbildnings-förvaltningar,
utbildnings-nämnder och liknande.