
Snabba råd vid undervisning på distans
Vad bör en skolhuvudman, rektor eller lärare tänka på när undervisningen ska ges på distans till elever med funktionsnedsättning? Eva Rännar, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, ger några råd.
– Skolhuvudmannen behöver skapa digitala förutsättningar för undervisningen, så att det finns verktyg och kanaler att använda. Det är också bra om det finns en it-support för lärare, elever och föräldrar.
Ett råd Eva har till rektorer är att se till att elevhälsoarbetet kan fungera även när eleverna inte kommer till skolan.
– Lärande på distans innebär en annan undervisningskontext än vanligt. Det betyder att behov av stöd kan ändras, tillkomma eller rent av försvinna. Därför är samtal med eleven och det arbetet extra viktigt.
Charlotta Hillis forskning om distansundervisning generellt, visar på ett behov av tydlig struktur och goda relationer.
– Utifrån det har jag fyra råd till lärare. Prioritera vad som är viktigast för respektive elev just nu. Avgränsa och strukturera uppgifter så att de omfattar lagom många kursmål. Tydliggör vad som förväntas av eleven. Återkoppla kontinuerligt med nyfikna och undersökande frågor.
Vårens distansundervisning har gett alla inblandade erfarenheter och lärdomar. Inför uppföljningen har Eva följande råd:
– Låt uppföljningen genomsyra hela styrkedjan, till exempel kan lärarna ha svårigheter som skolhuvudmannen bör lösa. För vissa elever fungerade distansundervisningen bättre än traditionell undervisning, fundera på hur ni kan ta vara på det. Och vilka utmaningar har ni upptäckt som ni behöver beredskap för om ni hamnar i en liknande situation igen?
Råden är sedan tidigare publicerad i tidningen Lika värde nummer 4, 2020.
Snabba råd om undervisning på distans
Vad ska du tänka på
när undervisningen ska ges på distans
till elever med funktions-nedsättning?
Eva Rännar ger tips och råd till dig som är
lärare, rektor eller skol-huvudman.
Eva arbetar som råd-givare på
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Råd till skolhuvudmän
– Du behöver göra det möjligt
att ha skola på distans.
Det måste finnas bra digitala verktyg
och kanaler att använda.
Det är också bra om det finns en IT-support.
Då kan ni hjälpa lärare, elever och föräldrar,
säger Eva.
Råd till rektorer
Ett råd som Eva har till dig som är rektor
är att se till att elev-hälso-arbetet fungerar.
Det ska funka även när eleverna inte kommer till skolan.
– Skola på distans är något annat
än det vi är vana vid.
Det betyder att behov av stöd kan bli annorlunda.
Det kan komma upp nya behov.
Andra behov kan försvinna.
Därför är samtal med eleven extra viktigt.
Råd till lärare
Eva har fyra råd till dig som är lärare.
1. Prioritera vad som är viktigast
för varje elev just nu.
2. Avgränsa och strukturera uppgifter.
Det bör vara lagom många kurs-mål i dem.
3. Gör tydligt vad eleven ska göra.
4. Återkoppla hela tiden till eleven.
Ställ frågor som är nyfikna och undersökande.
Charlotta Hilli forskar om distans-undervisning.
Enligt henne behövs det framför allt två saker:
1. Tydlig struktur.
2. Goda relationer.
Råd till er alla i skolan
Under våren har vi fått nya erfarenheter.
Vi har lärt oss mer om undervisning på distans.
Eva har några råd till er som ska
följa upp hur det gick.
Hon säger så här:
– Följ upp hela verksamheten.
Lärarna kan till exempel ha svårigheter
som du som är skolhuvudman bör lösa.
– För vissa elever var distans-undervisning bra.
Den funkade bättre än vanlig undervisning för dem.
Fundera på hur ni kan ta vara på det.
– Vilka utmaningar har ni upptäckt?
Vad behöver ni bereda er på
om ni hamnar i en liknande situation igen?