Snabba råd kring att investera i genomtänkta läromedel
Det klassiska när man väljer läromedel är att utgå från innehåll och pedagogik. Men andra viktiga aspekter är tillgänglighet och flexibilitet. Hur ska skolhuvudmän, rektorer och lärare arbeta för att göra smarta inköp?
– Börja på organisationsnivå. Skolhuvudmannen kan hjälpa skolorna att investera i goda och genomtänkta läromedel genom att skapa riktlinjer för inköp, säger Frida Karlsson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Fridas råd är att ange att läromedlen ska vara tillgängliga för så många elever som möjligt. Det är också bra om läromedlen fungerar på olika plattformar, så att eleven kan använda dem i telefonen och läraren på en interaktiv skrivtavla.
Fridas råd till lärare att välja ett flexibelt läromedel. Det kan vara att kunna välja mellan olika typer av uppgifter och att det fungerar både för elever med långsam progression och för den som snabbt vill komma vidare.
– I dag finns den flexibiliteten i flera digitala läromedel. Vissa har dessutom filmer som ger förförståelse, möjlighet att göra markeringar, skriva anteckningar och att kommunicera mellan lärare och elev.
På individnivå är det bra att välja att anpassa läromedlet till eleven på ett sätt som är hållbart i längden.
– Målet är att eleverna ska bli självständiga och kunna göra egna inställningar i sina verktyg. Ju tidigare de lär sig detta desto bättre. Tänk på hur eleven ska nå målen i nian, på gymnasiet eller på universitetet. Prata med eleven om hur hon eller han kan utveckla hållbara strategier för sitt lärande och välj läromedel utifrån det.
Artikeln är tidingare publicerad i tidningen Lika värde 2 2018.
Snabba råd till dig som ska köpa in bra läro-medel
När man väljer läromedel brukar man
utgå ifrån innehåll och pedagogik.
Det är också viktigt
att läromedlet är tillgängligt
och att det går att använda på flera olika sätt.
Men hur gör man ett riktigt bra köp?
Vi har frågat Frida Karlsson
som är råd-givare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Frida, hur ska skol-huvud-män,
rektorer och lärare arbeta
för att göra smarta inköp?
– Börja med att skriva
rikt-linjer för inköp
av bra läromedel.
Det kan skolhuvudmannen
hjälpa skolorna med.
Men vilka läromedel ska man satsa på?
Vilka är genom-tänkta och bra?
– Ni kan skriva i riktlinjerna
att läromedlen ska vara tillgängliga
för så många elever som möjligt.
Det är också bra om läromedlen
fungerar på olika platt-formar.
Då kan eleven använda dem i telefonen
och läraren på en inter-aktiv skriv-tavla,
till exempel.
Frida säger att en annan bra sak
är att välja läromedel som är flexibla.
Det kan vara att eleverna kan välja
mellan olika typer av uppgifter
så att det funkar både för
elever som lär sig snabbt
och elever som behöver mer tid.
– Idag är det här möjligt
i flera digitala läromedel.
Vissa läromedel har dessutom filmer
som hjälper eleverna att förstå.
Det finns möjlighet att
skriva anteckningar och
göra markeringar.
Lärare och elev kan till och med
kommunicera med varandra
via läromedlet.
Kan man anpassa läromedlet
till en viss elev också,
så att det passar just den eleven?
– Ja, och målet är att eleverna ska kunna
göra egna inställningar.
Ju tidigare de lär sig det,
desto bättre.
Men hur väljer jag läromedel
som verkligen passar en viss elev?
– Tänk lång-siktigt.
Tänk på hur eleven ska nå målen
i nian, på gymnasiet eller på universitetet.
Prata med eleven om hur hon eller han
kan göra för att det ska bli
lättare att lära sig.
Sen väljer ni läromedel utifrån det.