
Samtal om inkludering på europeiskt möte i Stockholm
Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten har uppdraget att arbeta med European Agency for Special Needs and Inclusive Education, vi kallar det kort och gott European Agency, EA. Det är en oberoende organisation som fungerar som samarbetsplattform för 31 medlemsländer i Europa. Förra veckan stod Sverige som värd för medlemsmötet, som ägde rum i Stockholm.
European Agency grundades 1996 och samfinansieras av medlemsländerna och EU-kommissionen. Målsättningen för organisationen är att förbättra utbildningspolitik och undervisning utifrån mötet med elevers skiftande behov.
– I fredags 24 maj, arrangerade vi ett seminarium för att öka kännedomen i Sverige om European Agency. I samtal med Skolinspektionen, Skolverket, forskare och Sveriges kommuner och landsting, SKL, belyste vi vilken nytta svenska utbildningsaktörer kan ha av ett europeiskt samarbete kring en inkluderande utbildning. Även Håbo kommun deltog för att knyta an till kommunperspektivet, säger Lars-Åke Larsson som är samordnare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Medverkande från SPSM var generaldirektör Fredrik Malmberg som moderator och Pia Persson, rådgivare, som presenterade Värderingsverktyget för tillgänglig utbildning.
Tre projekt om inkludering
Direktör Cor J.W. Meijer och biträdande direktör Amanda Watkins från European Agency presenterade även tre pågående projekt inom European Agency som kan ge perspektiv på inkludering i Sverige:
– Vad berättar statistik om inkludering och får elever det stöd de behöver för att lyckas med utbildningen?
– Hur ser styrdokumenten ut, finns det balans mellan förebyggande, åtgärdande och kompenserande insatser som påverkar aktörers inkluderingsförmåga?
– Styrmodeller för resursfördelning, hur styr det kvalitet och rätten till inkluderande utbildningssystemet för alla elever?
Samtalen handlade om hur alla nivåer behöver arbeta tillsammans för att uppnå inkludering i skolan. Inkludering handlar inte om placeringen av en elev, det handlar om en process. Här behöver hela ekosystemet samverka där policynivån, den ekonomiska kontexten, kontakten med rektorer, skolhuvudmän och föräldrar är också viktiga.
– Framför allt handlar det om att lyssna på eleverna som kan beskriva sin situation, sade Ewa Johansson som är verksamhetschef för grundskolan i Håbo kommun.
Vi talade om inkludering på ett europeiskt möte i Stockholm
Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten
samarbetar med EA.
EA står för European Agency.
Egentligen heter de
European Agency for Special Needs
and Inclusive Education.
De arbetar alltså med särskilda behov
och under-visning som inkluderar alla elever.
31 länder i Europa är med i EA.
Förra veckan var det Sveriges tur.
Då var vi värdar för ett möte.
Mötet var i Stockholm.
Det är viktigt att samarbeta
om skolan
med andra länder i Europa
European Agency finns sedan år 1996.
Det är EU-kommissionen och
medlems-länderna som finansierar EA.
Målet är en bättre utbildnings-politik.
Vi ska bli bättre på att undervisa elever
utifrån deras olika behov.
Lars-Åke Larsson är sam-ordnare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Han säger att vi i Sverige har nytta av
att samarbeta med resten av Europa.
Vi kan lära oss mycket av varandra
kring inkluderande undervisning.
– I fredags höll vi ett seminarium
för att berätta mer om EA.
Vi behöver göra EA mer känt i Sverige.
Vem var med och talade på seminariet?
– Det var vi, Skol-inspektionen och Skol-verket.
Det var också forskare med.
Och SKL, alltså Sveriges kommuner och lands-ting.
Håbo kommun representerade kommunerna.
Vilka var med från
Specialpedagogiska skolmyndigheten?
– General-direktör Fredrik Malmberg var med.
Han var moderator.
Fredrik ledde alltså samtalen.
Och Pia Persson var med.
Hon jobbar som råd-givare.
Pia presenterade
Värderings-verktyget för tillgänglig utbildning.
På mötet talade de om
tre projekt om inkludering
Två direktörer från EA
berättade om tre projekt om inkludering.
Projekten är intressanta för oss i Sverige.
De handlar om statistik,
styr-dokument och styr-modeller.
Statistik
De i projektet tittar på statistik.
Vad berättar statistik om inkludering?
De vill ta reda på om elever får
det stöd de behöver
för att lyckas med sin utbildning.
Styrdokument
Hur ser styrdokumenten ut?
Finns det balans mellan insatser som är
förebyggande, åtgärdande och kompenserande?
Och påverkar det hur bra lärarna
kan inkludera sina elever?
Styrmodeller
Det här projektet handlar om
styrmodeller för hur man fördelar resurser.
Hur styr sådana modeller kvaliteten?
Hur styr de elevernas rätt till
en skola som är inkluderande?
Det är viktigt att lyssna på eleverna
På mötet pratade vi mycket tillsammans.
Samtalen handlade om att vi
behöver arbeta tillsammans
på alla nivåer.
Annars blir det svårt att få en skola
som inkluderar alla elever.
Det handlar ju inte om att placera en elev.
Det handlar om en process.
Det är alltså ett stort arbete.
Hela skol-systemet måste samverka.
När politikerna i Sverige och Europa
bestämmer någonting om skolan
måste det funka med skolorna också.
Skolorna behöver ha tillräckligt med pengar.
De behöver ha rätt personal.
Kontakten med skol-huvud-män och rektorer
är därför viktig.
Och kontakten med föräldrarna är viktig.
– Men framför allt handlar det om
att lyssna på eleverna.
Det är eleverna som kan berätta
hur de har det i skolan.
Det sa Ewa Johansson.
Eva är verksamhets-chef för grund-skolan
i Håbo kommun.
Läs mer om European agency
Du kan läsa mer om EA på vår hemsida.
Där kan du även prenumerera
på nyhets-brev från EA.