Elev med synnedsättning på folkhögskola framför dator

Preparandkurs för unga med synnedsättning - Självständighet på schemat

I den trygga miljön på Glimåkra folkhögskola får tonåringar med synnedsättning – ofta med svenska som andraspråk – en höjd självkänsla samt kunskaper och färdigheter för vidare studier och yrkesutbildning.

Nittonårige Abdullah Aamar tar en bild på den svarta tavlan med avståndskamera och läser den uppförstorade texten på sin skärm: "Jag ska snart gå iväg till matchen."

Abdullah och hans klasskamrat Ewelina Mitura tar ut satsdelar i meningen. Bägge använder obehindrat avståndskameran, lästeven och andra verktyg och läromedel framtagna i samarbete med elevernas syncentraler och Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Preparandkursen för ungdomar med synnedsättning, på Glimåkra folkhögskola i Skåne, varar ett läsår. Hit söker sig ungdomar i åldrarna 16–20 år från hela södra Sverige.

− Vi får både de som är födda i Sverige och genomgått högstadiet och de som är nyanlända och analfabeter, säger Carl-Johan Andersson, lärare i svenska och engelska och föreståndare för preparandkursen.

Abdullah och Ewelina går andra terminen och har lärt sig mycket på kort tid.

− Jag kan använda datorn och andra hjälpmedel för att studera, dessutom har jag blivit självständig säger Abdullah – inte utan stolthet.

Han syftar på lektionerna i Aktiviteter i Dagliga Livet, förkortat ADL, som kompletterar lektionerna i svenska, engelska, matte och andra ämnen.

Abdullah är hemmahörande i Alvesta, men är född i Irak och kom till Sverige för bara 18 månader sedan. För första gången i livet har han bland annat lärt sig att laga mat, sortera tvätt, kommunicera med myndigheter samt att använda internetsidor och smarta appar som underlättar tillvaron. Dessutom både talar och hör han svenska morgon, middag och kväll, vilket givetvis underlättar inlärningen.

17-åriga Ewelina Mitura kom till Sverige från Polen för fem år sedan. Grundskolan i hemkommunen fungerade inte så bra för Ewelina, men tack vare ett tips från en studie- och yrkesvägledare kom hon till Glimåkra.

– Jag har för första gången börjat lära mig matte och har fått mycket hjälp med svenskan. Dessutom har jag lärt mig baka, vilket är jättekul. Ewelina vill bli konditor eller jobba på dagis.

Nyligen höll både Ewelina och Abdullah ett föredrag inför alla på folkhögskolan. Det handlade om punktskrift, som de för övrigt också lärt sig att läsa på Glimåkra. Ingen av dem hade för sex månader sedan kunnat drömma om att de skulle hålla ett offentligt tal.

– De flesta som kommit hit har känt sig begränsade socialt av sin synnedsättning. Men här på folkhögskolan får de en högre självsäkerhet och blommar ut, säger Carl-Johan Andersson.

Vi träffar 21-åriga Rania Walid, som gick ut preparandkursen 2012. Året tidigare hade hon kommit till Alvesta från Jemen där hon hade svårt att få hjälp. Det var då det. Idag går hon på den allmänna linjen på folkhögskolan och läser in gymnasiebehörighet. I höst bär det av till engelskstudier i Kanada. Rania har glimten i ögat och rör sig hemtamt. Det är svårt att se att hon har en kraftig synnedsättning.

− Här i Glimåkra ser jag jättebra, förklarar hon.

Publicerat måndag 27 juli 2015 Granskat torsdag 17 mars 2016

Mer läsning