
Interaktivt läromedel för särskolan skapar engagemang
En träningsskoleklass i Umeå använder läromedel för en interaktiv skrivtavla i undervisningen. Då kan eleverna samtala om det som finns på tavlan.
– Jag märker att eleverna gillar den interaktiva skrivtavlan, säger Karin Lundmark, lärare.
Karin är lärare på träningsskolan vid Ersängsskolan i Umeå. I klassen går sex elever: tre i åttan och tre i nian. De har använt "Djur omkring oss", ett läromedel som Specialpedagogiska skolmyndigheten har utvecklat.
Läromedlet Djur omkring oss finns både som arbetsbok och för interaktiv skrivtavla, som också kallas smartboard.
– Vi började med en gemensam genomgång på skrivtavlan och pratade om vad olika djur äter. Vad äter hästen? Det finns inga rätt eller fel och alla elever tycker inte lika. Då hade vi ett samtal utifrån det. Vi kunde också gå tillbaka till texten för att se vad det stod. I grupp pratade vi också om kon och sedan kunde eleverna arbeta vidare självständigt i boken med samma uppgift.
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde 4 2017.
Läro-medel för skriv-tavlor får eleverna i sär-skolan att prata tillsammans
En tränings-skole-klass i Umeå
använder läromedel
som funkar tillsammans med
en elektronisk skrivtavla.
Då kan eleverna prata
om det som finns på tavlan.
– Jag märker att eleverna gillar
den inter-aktiva skrivtavlan,
säger Karin Lundmark.
Karin är elevernas lärare.
Den här träningsskolan finns på
Ersängs-skolan i Umeå.
I klassen går sex elever:
tre i åttan och tre i nian.
De har använt ett läromedel som heter
Djur omkring oss.
Det är Specialpedagogiska skolmyndigheten
som har gjort Djur omkring oss.
Det finns både en arbets-bok
och material som du använder
på en interaktiv skrivtavla.
– Eleverna och jag började med att
prata om vad olika djur äter.
Vi använde skrivtavlan när vi pratade om det.
Vad äter hästen?
Det finns inga rätt eller fel svar på den frågan
och alla elever tycker inte lika.
Då diskuterade vi det i gruppen.
Vi kunde också titta i texten
och se vad det stod där.
Vi pratade också om kor.
Sen kunde eleverna jobba vidare själva.
Då gjorde de samma uppgift i boken,
säger Karin Lundmark.
Därför är en interaktiv skrivtavla bra
Ett annat ord för interaktiv skrivtavla är
smart-board.
En sak som är bra med en skrivtavla
är att du kan jobba med smarta läromedel.
Du kan skriva på tavlan
men du kan också flytta på bilder och texter.
Precis som på en dator kan du spara.
När du sen öppnar programmet igen en annan dag
kan ni fortsätta där ni slutade förra gången.
En annan bra sak
är att tavlan hjälper dig
att få igång eleverna.
Du får dem att fundera
och tala med varandra i gruppen.
Det blir lättare för eleverna att komma ihåg
när det handlar om saker som finns i deras var-dag.
När du använder en interaktiv skrivtavla
kan ni också testa olika saker
och göra om, flera gånger.
I Djur omkring oss
finns det inget som är rätt eller fel.
Idén är att eleverna ska sam-tala
om vad de tycker är rätt eller fel.
Möjligheter med interaktiv skrivtavla
Fördelen med att arbeta med läromedel som är utvecklade för skrivtavlan är att du kan skriva och flytta olika objekt på tavlan och sedan spara. Nästa tillfälle börjar du där ni avslutade senast.
Fördelen med interaktiv skrivtavla är att du får igång reflektioner och samtal i gruppen. Att bidra med erfarenheter från elevens vardag befäster också kunskapen. Att diskutera runt ett läromedel på interaktiv skrivtavla ger möjligheter att testa och göra om. I "Djur omkring oss" finns inga signaler för rätt eller fel, poängen är att samtala om olika valmöjligheter.