Illustration av en bondgård med djur.

Interaktivt läromedel för särskolan skapar engagemang

En träningsskoleklass i Umeå använder läromedel för en interaktiv skrivtavla i undervisningen. Då kan eleverna samtala om det som finns på tavlan.

– Jag märker att eleverna gillar den interaktiva skrivtavlan, säger Karin Lundmark, lärare.

Karin är lärare på träningsskolan vid Ersängsskolan i Umeå. I klassen går sex elever: tre i åttan och tre i nian. De har använt "Djur omkring oss", ett läromedel som Specialpedagogiska skolmyndigheten har utvecklat.

Läromedlet Djur omkring oss finns både som arbetsbok och för interaktiv skrivtavla, som också kallas smartboard.

– Vi började med en gemensam genomgång på skrivtavlan och pratade om vad olika djur äter. Vad äter hästen? Det finns inga rätt eller fel och alla elever tycker inte lika. Då hade vi ett samtal utifrån det. Vi kunde också gå tillbaka till texten för att se vad det stod. I grupp pratade vi också om kon och sedan kunde eleverna arbeta vidare självständigt i boken med samma uppgift.

Köp läromedlet i webbutiken

Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde 4 2017.


Möjligheter med interaktiv skrivtavla

Fördelen med att arbeta med läromedel som är utvecklade för skrivtavlan är att du kan skriva och flytta olika objekt på tavlan och sedan spara. Nästa tillfälle börjar du där ni avslutade senast.

Fördelen med interaktiv skrivtavla är att du får igång reflektioner och samtal i gruppen. Att bidra med erfarenheter från elevens vardag befäster också kunskapen. Att diskutera runt ett läromedel på interaktiv skrivtavla ger möjligheter att testa och göra om. I "Djur omkring oss" finns inga signaler för rätt eller fel, poängen är att samtala om olika valmöjligheter.

Läs mer om interaktiva skrivtavlor.

Publicerat fredag 8 december 2017 Granskat måndag 15 januari 2018