
Bristande tillgång till läromedel för elever med funktionsnedsättning
Många elever och studerande med funktionsnedsättning får inte de tillgängliga läromedel och den tillgängliga kurslitteratur som de behöver, vilket hindrar dem från att få en likvärdig utbildning. Det visar en översyn som idag överlämnas till regeringen från Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, och Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.
Brist på utbud, kunskap och skolornas ekonomiska prioriteringar är de främsta orsakerna.
– Läromedel och kurslitteratur ska vara tillgängligt för alla, det är en demokratifråga att alla ska kunna studera på lika villkor. Här har vi myndigheter en viktig roll att fylla, genom att sprida kunskap, producera läromedel och kurslitteratur samt erbjuda ett nationellt stöd, säger Magnus Larsson, generaldirektör vid MTM.
Vi föreslår därför att myndigheterna får ett gemensamt ansvar för att samla in och sprida kunskap samt ta fram riktlinjer och standarder för tillgängliga läromedel och tillgänglig kurslitteratur för att stötta aktörer som läromedelsproducenter och skolhuvudmän i deras arbete. Översynen ger även underlag som visar hur både MTM och SPSM kan vidareutveckla sitt arbete med att skapa förutsättning för utbildning på lika villkor för personer med funktionsnedsättning.
– Nu har vi lyssnat in hur tillgången på tillgängliga läromedel ser ut. Att det finns läromedel som passar elevers olika behov är en viktig del i att skapa en tillgänglig lärmiljö, säger Fredrik Malmberg, generaldirektör på SPSM. Vi fortsätter vårt arbete med att informera, främja och producera läromedel för eleverna utifrån de vägar som kartläggningen visat.
Elever med funktions-nedsättning får inte alltid de läro-medel de behöver
Det finns en bristande tillgång till
tillgängliga läromedel och kurs-litteratur
för elever och studerande
med funktions-nedsättning.
Det gör att många inte får en likvärdig utbildning.
Idag lämnar Specialpedagogiska skolmyndigheten
och Myndigheten för tillgängliga medier
in en rapport om det till regeringen.
Vi som jobbar på de två myndigheterna
har kommit fram till att
elever och studenter inte får
de böcker och läromedel de behöver
för att det finns en brist på bra material.
Det finns också en brist på kunskap
om tillgängliga läromedel.
Dessutom satsar inte alla skolor pengar på det här,
de prioriterar det inte.
– Läromedel och kurslitteratur
ska vara tillgängligt för alla.
Alla ska kunna studera på lika villkor,
det är en demokrati-fråga,
säger Magnus Larsson.
Magnus Larsson är general-direktör
vid Myndigheten för tillgängliga medier,
eller MTM som det också kallas.
Han säger att myndigheterna har en viktig roll.
– Vi sprider kunskap
och kan ge stöd till skolor i hela landet.
Vi producerar också
läromedel och kurslitteratur.
I rapporten till regeringen föreslår vi på
MTM och Specialpedagogiska skolmyndigheten
att vi får ansvar för att
samla in kunskap
och sprida kunskapen till andra.
Vi föreslår också att vi ska ta fram
rikt-linjer och standarder
för tillgängliga läromedel
och tillgänglig kurslitteratur.
Sådana riktlinjer och standarder
hjälper alla som producerar läromedel.
Det hjälper också skol-huvudmän i deras arbete.
I rapporten berättar vi dessutom hur vi kan
förbättra vårt arbete
för att personer med funktionsnedsättning
verkligen ska få en utbildning som är på lika villkor.
Fredrik Malmberg är
Specialpedagogiska skolmyndighetens
generaldirektör.
Han säger att läromedel som passar
elevers olika behov
är viktigt för att en lärmiljö ska bli tillgänglig.
– Vi har nu kollat hur det är med
tillgången på tillgängliga läromedel.
Vi fortsätter vårt arbete med att
informera om tillgänglighet
och producera bra läromedel för eleverna,
säger Fredrik.