Eleverna Alva och Mats håller i en boll i gymnastiksalen

Pulsträning för bättre skolresultat och hälsa

I höst deltar elever på Birgittaskolan i Örebro i pulshöjande aktiviteter under lektionstid. Förhoppningen är att satsningen ska leda till bättre kunskapsresultat och hälsa. Det här är en särskild satsning som pågår under hösten och våren och som kommer att utvärderas efter projektets slut.

Från och med höstterminen deltar alla elever i årskurs 9 och 10 på Birgittaskolan i pulshöjande aktiviteter under lektionstid. Under vårterminen 2017 kommer även årskurs 8 att delta. Att röra sig varje dag förbättrar både hälsan och inlärningsförmågan, det visar flera studier. Flera andra skolor i Sverige och i andra länder har haft liknande satsningar. Det här är en särskild satsning under hösten 2016 och våren 2017. 

– Vår förhoppning är att satsningen kan förbättra elevernas kunskapsresultat och kanske även hälsan. Vi kommer också att utvärdera om det blev de effekter vi förväntade oss. Vad jag vet är vi den enda specialskolan i Sverige som har satsat på detta, säger Roger Holmström, rektor på Birgittaskolan.

Zarah Bjuremar och Mikael Kroon, idrottslärare på Birgittaskolan, berättar om hur idén föddes.

– Vi har länge pratat om att våra elever behöver mer lektionstid i just ämnet idrott och hälsa. Vi spånade och testade lite med pulsband förra läsåret och det föll väl ut. Vi presenterade en idé för ledningen som nappade. Idén går ut på att eleverna har vanliga idrottslektioner två gånger per vecka och de tre övriga dagarna har de en 30–40 min pulshöjande aktivitet där målet är att eleverna ska ligga på minst 70 procent av maxpuls under passet. För att ge eleverna feedback på träningen visas deras puls på en tv-skärm. Vi är mycket glada för denna möjlighet att ge eleverna denna chans att få uppleva den positiva effekt som träning ger.

Positiva till pulsträningen

Pulsträningen handlar till exempel om styrketräning, lekar och lättare löpning. Alva Karlsson och Mats Hallin, elever på Birgittaskolan, berättar vad de tycker om att delta i projektet.

– Det känns väldigt bra, säger Alva. Konditionen blir bättre och jag är mer fokuserad på lektionerna nu när projektet pågått i två veckor. I början kändes inget men nu känns det så! Roligt att komma till skolan och ha något att längta efter. Skönt att vara pigg efteråt!

Mats är också positiv till projektet.

– Jag tycker det är jätteroligt att man får röra sig, säger Mats. Det är skillnad mot förut. Förut ville vi ha mer raster mitt i lektionerna. Nu orkar vi jobba mer på lektionerna och jag upplever att jag är piggare och mer effektiv. Nu vet jag ju inte om mitt betyg blir bättre ännu men vi får väl se. Innan projektet tränade jag inte särskilt mycket och jag hade ont i kroppen ibland men nu tänker jag inte på det och smärtorna finns inte på samma sätt.

Utvärdering av pulsträningen

Hurvida de fysiska aktiviteterna verkligen leder till förbättrade studieresultat kommer att utvärderas. Johan Östman är forsknings- och utvecklingssamordnare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Han har ansvar för utvärderingen och berättar hur den går till.

– Utvärderingen är en för- och eftermätning med jämförelsegrupp. Vi mäter kunskapsresultat och självupplevd allmänhälsa vid två tillfällen för att undersöka om det sker några förändringar. Tack vare jämförelsegruppen har vi ett bra underlag för att koppla eventuella positiva förändringar till de pulshöjande aktiviteterna.

Läs mer om Birgittaskolan

Publicerat tisdag 20 september 2016 Granskat tisdag 27 september 2016