Dataslöjd

3D-skrivaren får Alfred att gå till skolan

Dataslöjd med hjälp av en 3D-skrivare förändrade allt för 12-årige Alfred Moberg som har autism. Tidigare hade han hög skolfrånvaro och därför lite samvaro med de andra eleverna.

– Nu har han föreläst för sexorna om dataslöjd, det är fantastiskt, säger Alfreds rektor Tina Fagerström.

Det är en strålande sensommardag och Alfred Moberg är tillbaka på Enångers skola efter sommarlovet. Förut var skolstarten inget han såg fram emot, men nu har han längtat tillbaka till skolan.

– Jag har saknat dataslöjden i sommar. Idag gjorde jag en pokal som det stod Alfred Moberg på. Det tog kanske fem minuter, säger Alfred och visar stolt pokalen som skrivits ut i 3D-skrivaren.

– Det finns olika verktyg i programmen i datorn. Det gick ganska segt från början, då tog det kanske 20 minuter att göra en grej, förklarar Alfred entusiastiskt.

3D

Hög skolfrånvaro

Men vi tar det från början. Alfred gick i tvåan när Tina Fagerström började jobba som rektor på Enångers skola utanför Hudiksvall. Alfred hade mycket frånvaro och det var tydligt att han hade autism. Att ta sig över skolgården kunde för honom vara en omöjlighet.

– Alfred var knappt i skolan. Då kontaktade jag Specialpedagogiska skolmyndigheten och sakta men säkert har vi fått honom tillbaka.

Rådgivaren Kerstin Ekengren på Specialpedagogiska skolmyndigheten åkte till skolan där hon och lärarna, föräldrarna och rektorn slog sina kloka huvuden ihop.

Positiv förändring

Det var en söndagsmorgon som Tina vaknade och kom på att en 3D-skrivare kunde vara nyckeln till lösningen.

– Helt plötsligt hittade vi nyckeln, då började livet förändras till det positiva för Alfred, säger Tina Fagerström.

När Alfred får frågan om varför det är så kul med dataslöjd kommer svaret snabbt och självklart:

– För att jag får jobba med matte utan stress nu, jag har haft jättejobbigt med matte förut, men nu har jag inte det. När jag gjorde pokalen räknade vi millimeter och 360 grader och sånt.

– Skrivaren är utan tvekan en väl värd investering. På en dag gjorde AlfredTina Fagerström, Alfred Moberg uppgifter inom dataslöjd som vi hade räknat med skulle ta flera veckor. Han kom inspringande på mitt kontor och visade vad han hade åstadkommit, säger Tina.

Bra samarbete där intressen styr

Lärarna på skolan har samarbetat med Björn Grundström som studerar på lärarutbildningen i Uppsala för att kunna omvandla Alfreds sätt att visa sin kunskap till uppfyllda kunskapsmål.

– Arbetet som Alfred gjort tillsammans med Björn, lärarna och Anna Karlsson i stödteamet har gjort att Alfred har mycket högre måluppfyllelse, säger Tina.

Ett vanligt prov på engelska gjordes om till ett superhjältetest.

– Vi jobbar helt med Alfreds idéer och intressen och hittar material till undervisningen med hjälp av intressen. Det är helt fantastiskt att få vara med i det här arbetet och fantastiskt att du kommit tillbaka till skolan Alfred, säger Anna.

Dataslöjden gav glädjeskutt

– Björn brukar ha en idé och så hjälper han mig att sätta igång med nya saker och sedan lär jag mig sakerna själv, säger Alfred.

– Du är väldigt duktig på att lära dig att göra sakerna själv, inflikar Björn Grundström.

Dataslöjd var så pass lockande att Alfred började gå till skolan. Han fick en helt annan hållning och kunde nu också gå över skolgården.

– När han hoppskuttade över skolgården, den dagen glömmer jag aldrig, då fällde jag en tår, säger Tina.

– Förut pratade han inte med någon okänd men nu visade han gärna en ny förstelärare hur 3D-skrivaren fungerar, säger Tina.

I processen har skolan fått mycket hjälp av Specialpedagogiska skolmyndigheten.

– Så fort Alfred gjort ett framsteg har personalen velat utöka tiden i skolan. Men där har Specialpedagogiska skolmyndigheten varit bra och sagt att vi måste skynda långsamt. Och vi håller ut, det går åt rätt håll och det måste få ta tid, säger Tina.

Flexibla lärare bekräftar framsteg

Alfred har nu stått inför sin klass och berättat om dataslöjd och 3D-skrivare.

– Det är många mål i andra ämnen som han uppfyller med hjälp av dataslöjd. Det blir en del pedagogiska utmaningar. Lärarna på skolan är så flexibla i tanken att de kan bekräfta hans kunskap när han når målen på ett helt annat sätt än de andra eleverna, säger Tina.

– I vissa ämnen når han mycket högre kunskapsmål än vi tidigare förstått. Han är urduktig på engelska, säger Tina.

Alfred tar till sig mycket kunskap via IT oavsett språk. Föräldrarna är djupt lättade och bekräftar att Alfred inte haft en bättre skolstart någonsin än detta läsår.

– Alfred är så duktig på det här. Jag ser ett yrke för honom i framtiden inom området. Om vi förvaltar detta väl kan det innebära att han i 20-årsåldern kan ha ett avancerat datajobb, säger Tina.

Publicerat onsdag 2 september 2015 Granskat torsdag 17 mars 2016