Frågor som stöd vid uppföljning och utvärdering
Exempel på frågor att ställa vid uppföljning och utvärdering av undervisning och stödinsatser
Grupp- och individnivå
- Vilket resultat har stödet lett till? Vilken utveckling har skett? Hur kan resultatet tolkas och förstås? Har ni lärare samma uppfattning om elevens utveckling?
- Motsvarar utvecklingen förväntningarna utifrån insatsens syfte och mål?
- Hur motsvarar lärarens val av metoder, arbetssätt och förhållningssätt elevens behov? Vad kan behöva förändras utifrån era teorier och erfarenheter?
- Hur upplever eleven och vårdnadshavaren att stödet har fungerat? Skulle eleven önska att stödet förändrades, i så fall hur?
- Känner sig eleven delaktig och inkluderad i olika sammanhang, så som pedagogisk, social och fysisk lärmiljö? Hur märks det?
- Är stödet tillräckligt utifrån elevens behov? Om inte, vad beror det på? Behöver fler perspektiv eller orsaker synliggöras och tas om hand? I så fall vilka?
- Behöver ni lärare ytterligare information och kunskap? Är det aktuellt att involvera fler personer eller professioner till exempel inom elevhälsan?
- Bör de extra anpassningarna justeras, intensifieras eller förändras? I så fall varför, vad, hur och när?
- Får eleven stöd i alla ämnen, situationer och miljöer där behov finns? Vad påverkar stödets innehåll, form och omfattning?
- Behöver det göras en anmälan till rektorn för att utreda behov av särskilt stöd?
Organisationsnivå
- Vilka rutiner finns för att lämna över och ta emot information om elevernas behov och stödinsatser i samband med övergångar och lärarbyte? Fungerar de?
- Vilka förändringar och insatser behöver göras på individ-, grupp- och skolnivå utifrån uppföljningen och utvärderingen av undervisning och stödinsatser?
- Hur kan uppföljningen och utvärderingen av stödinsatserna ge en bild av skolans styrkor och utmaningar? Hur kan de tas omhand framöver?
Publicerat tisdag 19 november 2024