Exempel på frågor som stöd vid planering av undervisning och stödinsatser
Undervisning och stödinsatser
Nedanstående frågor ska ses som exempel som kan användas på olika sätt och i olika sammanhang. Frågorna ska bidra till att synliggöra olika perspektiv. Välj frågor utifrån vad som är aktuellt i era elevgrupper för tillfället.
- Vad behöver ni särskilt tänka på i planeringen av undervisning som möter elevers olika förutsättningar och behov utifrån den information ni har?
- Hur tillvaratas och främjas gruppens och elevers starka sidor, möjligheter och intressen i planering av undervisningen? Hur förebyggs elevers misslyckande och hur motverkas hinder för lärande?
- Hur planeras och genomförs undervisning för att stimulera alla elevers språk-, läs- och skrivutveckling och matematiska utveckling?
- Hur vägleds eleverna så att de vet var de befinner sig i sitt lärande och vilket som är nästa steg?
- Hur görs undervisningsmaterialet varierat, stödjande och utmanande för att stimulera till lärande?
- Hur anpassas arbetssätt, arbetsmetoder och organisation av undervisningen så att elevens olika sätt att lära ges utrymme?
- Vilket förhållningsätt hos lärare är viktigt för att alla elever ska känna att de lyckas i sitt lärande?
- Hur görs de fysiska, sociala och pedagogiska lärmiljöerna tillgängliga, stimulerande och stödjande?
- Hur bidrar undervisning och stödinsatser till elevernas lärande, hälsa och välbefinnande?
- Hur bidrar undervisningen till elevernas inflytande och delaktighet?
- Vad behöver ni ta hänsyn till och ha kunskap om när det gäller elevers olika förutsättningar; exempelvis utifrån bakgrund, tidigare erfarenheter, språk, konsekvenser av funktionsnedsättning och kön?
Individuella stödinsatser
I processen med att utforma stödinsatser till enskilda elever utifrån definierade behov, kan även följande exempel på frågor vara till hjälp:
- Vad ska stödinsatsen leda till? Vilken är den önskade effekten?
- Hur kommer det märkas att stödinsatsen är framgångsrik för elevens lärande?
- Hur ska elev och vårdnadshavare göras delaktiga?
- Vilken information är viktig att få från elev och vårdnadshavare för att stödinsatsen ska bli bra för eleven?
- Hur förebygga att eleven ska uppleva sig utpekad och annorlunda av den individuella stödinsatsen?
- Hur ofta ska stödinsatsen följas upp tillsammans med eleven och vårdnadshavaren? Vem gör uppföljningen? Hur ska den gå till?
- När och hur planeras utvärdering av stödinsatsen i sin helhet?
Samverkan
Följande frågor kan vara ett stöd i dialog mellan lärare men också i samverkan mellan lärare och elevhälsans personal. Vissa av frågorna kan också diskuteras med rektor.
- Hur kan ni tillsammans ta tillvara tidigare erfarenheter av arbetet med stödinsatser till elever? Vad fungerar bra? Vad kan vara svårt eller problematiskt
- Hur och när kan ni stötta varandra i planering av undervisning och stödinsatser?
- Hur kan arbetslagets resurser och kompetens användas på ett flexibelt sätt utifrån gruppers och elevers olika behov? Hur bygger ni in flexibilitet i er verksamhet?
- Vilka erfarenheter har ni av gemensam planering och samarbete mellan skola och fritidshem? Hur skulle er samverkan kunna utvecklas ytterligare?
- Hur hittar ni en balans när det gäller att sätta in stödinsatser till elever utifrån deras specifika förutsättningar och behov utan att förlägga “problemet“ hos eleven?
- Hur kan planering av undervisning och extra anpassningar ske på ett formativt och systematiskt sätt i ert vardagliga arbete utan att bli för tidskrävande?
Publicerat tisdag 19 november 2024