Formell och informell bedömning

I skolan har vi olika typer av bedömning. Det kan vara formell bedömning där läraren bedömer eller testar specifika kunskaper eller i informella situationer. Elever med intellektuell funktionsnedsättning visar sällan sina förmågor på bästa sätt i en formell bedömningssituation. Det är därför viktigt att även ta med de informella situationerna i bedömningen. Det handlar om det som händer på rasten, i matsalen eller i hallen när eleven ska gå ut. Vi kan få syn på elevernas förmågor även när vi inte befinner oss i en formell bedömningssituation. Det blir därför viktigt att föra samtal med dem som finns runt eleverna, så att alla kan hjälpas åt att upptäcka de förmågor eleverna uppvisar i olika situationer. Här spelar elevassistenter en viktig roll eftersom de följer med eleverna under hela skoldagen och även på fritidshemmet.

Syftet med formell och informell bedömning

Syftet med formell och informell bedömning är främst att stödja elevernas lärande. Läraren behöver identifiera elevernas styrkor och utvecklingsbehov för att avgöra om eleverna och undervisningen är på rätt väg. Det ska alltid vara en del av undervisningen. Det kan beskrivas som små mikrobedömningar som lärare gör i stunden och som påverkar hur undervisningen kommer att se ut framåt. Viss bedömning gör läraren i pågående undervisning, medan annan bedömning görs inför eller som avslut på en aktivitet eller ett arbetsområde. Dessa vardagsbedömningar kan alla som arbetar med eleven vara delaktiga i. När läraren använder bedömningssituationerna på ett bra sätt kan hen också planera för en undervisning som möter och möjliggör kunskapsutveckling för alla elever.

Ett exempel är om eleven muntligt och med stöd av bilder eller film berättar hur hen löst en uppgift. Läraren kan då göra en bedömning av vad eleven har förstått och också få ett underlag till hur undervisningen ska fortsätta vid nästa tillfälle. Behöver jag använda något annat material? Hur kan jag göra det mer konkret? Hur kan jag underlätta elevens berättande? Vilka ord behöver jag lägga till i elevens AKK-verktyg så det blir lättare för eleven att berätta om hur hen och klasskamraterna löst ett problem? 

Film, foton och ljudbilder

För att hjälpa eleven att få syn på sitt eget lärande både på kort och lång sikt kan film fungera bra som underlag. För en del elever med intellektuell funktionsnedsättning kan filmen också fungera som minnesstöd för att kunna återberätta vad man gjort tidigare under dagen eller vid ett annat tillfälle. Då kan filmen också ha en förberedande funktion. För de elever som inte kan ta till sig rörlig bild, kan foton eller ljudbilder användas för att förbereda och påminna om något som man varit med om.

Elevens utvärdering av sitt lärande

En enkel enkät med bildstöd kan också underlätta elevens egen utvärdering av sitt lärande. Det kan vara att sätta upp de områden vi arbetar med i klassrummet och inför varje nytt område titta på det som är gjort och vad eleverna ska lära sig nu. Att använda en enkel presentation i surfplattan kan visa eleven stegvis hur utvecklingen har sett ut. För de elever som använder AKK kan man underlätta arbetet med återkoppling genom att använda de bilder eller symboler som de känner igen från kommunikationsverktyget. Några elever behöver också träna sig i att använda de verktyg som vi använder för utvärdering så att själva metoden inte står i vägen för utvärderingen av lärandet. Det finns olika verktyg att använda, både analoga samtalsmattor eller enkla fotoserier i en surfplatta.

Du kan läsa mer om hur man kan använda film som underlag i studiepaket ämnesområden, i moment 5 om filmanalys.

Publicerat torsdag 2 mars 2023