Den individuella utvecklingsplanen och omdöme
De underlag som läraren samlat in används när läraren skriver omdöme. Dessa skrivs utifrån betyg- eller bedömningskriterier som finns i kursplanerna.
Enligt skollagen ska läraren, eleven och vårdnadshavare ha utvecklingssamtal om elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling minst en gång per termin. I samband med utvecklingssamtalet ska läraren göra en skriftlig individuell utvecklingsplan. Där ska det framgå hur elevens kunskaper har utvecklats i förhållande till betyg- eller bedömningskriterierna. I utvecklingsplanen ska det även finnas en sammanfattning av vilka insatser som behövs. Syftet är att eleven ska nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen. Omdöme skrivs tillsammans med den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Det görs en gång per läsår i årskurs 1–5. Omdöme skrivs även i andra årskurser om det inte sätts några betyg.
Du kan läsa mer om bedömning i Studiepaket ämnesområden, Moment 2 Bedömning och betygssättning i den anpassade skolan.