En digitalkamera och ett måttband.

Teknikpåse

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Vi synliggör och sätter namn på enkla tekniska prylar i vardagen.

Förberedelser

  • Ta fram en tygpåse.
  • Ta fram en vardagspryl exempelvis ett måttband, en kamera eller ett par simglasögon. Stoppa vardagsprylen i tygpåsen.

Gör så här

  • Samla eleverna sittandes i en ring eller runt ett bord.
  • Visa påsen men inte innehållet.
  • Berätta att du har något i påsen och att de ska få gissa vad det.
  • Eleverna känner sedan en och en på prylen först utanpå påsen och sen inne i påsen. Anpassa utifrån den elevgrupp du har.
  • Hur känns prylen? Är den hård eller mjuk? Är den kanske kall? Vad kan den vara gjord av för material. Någon som vet vad det är eller vad den kan användas till?
  • Efter en stund tar ni fram den. Titta på den och känn på den. Vad heter den? Hur använder vi den här? Använd sedan prylen praktiskt tillsammans.

Tips! Använd teknikpåsen återkommande någon gång i veckan. Vill ni lära er mer om tekniska prylar i vardagen se Mitt liv som grej på UR Play.

Ämnesområde

Verklighetsuppfattning: Tekniska lösningar

Centralt innehåll

  • redskap, teknisk utrustning och digitala verktyg i elevernas vardag. Hur de fungerar och används på ett ändamålsenligt sätt. 
Publicerat torsdag 21 mars 2024