Två elever trär upp siffror på en tråd.

Tallinjen 1–10

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Öva samspel och tallinjen 1-10

Förberedelser

  • Ta fram tomma toarullar. 
  • Ta fram färg, flaskfärg och penslar eller svampar
  • Ta fram konkret material för att visa på siffrornas antal, till exempel legobitar eller klossar.
  • Skriv ut bifogad fil. (siffror). Klipp ut siffrorna.
  • Ta fram en bit tjockare garn eller rep, cirka två meter lång.

Nedladdningsbart material: Siffror 1-10 (PDF-dokument, 53 kB)

Gör så här

  • Samla eleverna runt ett bord med färger, svampar, penslar och toarullarna.
  • Berätta för eleverna vad det är ni ska göra.
  • Eleverna målar sedan toarullarna i olika färger. 
  • Medan toarullarna torkar, gå igenom siffrorna. Hur många legobitar behövs för siffran 1. Hur många behövs för siffran 9. Jämför antalen. Vilket nummer är minst? Vilket är störst. Bygg tallinjen tillsammans.
  • När toarullarna torkat hjälps ni åt att klistra fast de urklippta siffrorna 1-10 på rullarna.
  • När det är färdigt får två personer hålla i garntråden en i varsin ände.
  • Eleverna hjälps åt att komma på vilken siffra som kommer först, och trär på siffror i tur och ordning, tills alla siffror 1-10 är påträdda på garntråden i rad. 
  • Avsluta med att tillsammans titta på den färdiga tallinjen. Peka sedan på siffrorna medan ni räknar tillsammans från 1-10.
  • Lägg i rullarna och garntråden i en plastlåda/skolåda och lägg in i ett skåp för att ta fram när ni arbetar med tallinje 1-10 igen.

Ämnesområde

Verklighetsuppfattning: Matematik i vardagen. 

Centralt innehåll

  • naturliga tal samt hur de kan uttryckas med ord, konkret material, symboler och bilder.
Publicerat torsdag 21 mars 2024