hinkar i olika färger, bollar i en låda och tärningar.

Antal och färger i idrottshallen

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Vi rör på oss och tränar färger och antal. 

Lektionstipset är skickat till oss från Britta Kaleta, specialpedagog.

Förberedelser

  • Ta fram hinkar i olika färger (samma som på tärningen som nämns nedan). Alternativt sätt fast papper i olika färger på varje hink.
  • Ta fram tennisbollar eller andra mindre bollar och lägg i en låda. 
  • Ta fram en stor tärning med färger, samma färger som på hinkarna. (Det finns tärningar med fickor där man kan stoppa in pappersark med de färger man vill arbeta med.) 
  • Ta fram en stor tärning med prickar eller siffror. 
  • Ställ i ordning en slalombana med koner. I slutet av slalombanan ska hinkarna med de olika färgerna stå. 

Gör så här

  • Samla eleverna i idrottshallen. Visa slalombanan, hinkarna, tärningarna och bollarna. Berätta att ni nu ska fylla hinkarna med bollar. Men det är tärningarna som bestämmer hur många bollar som ska läggas i hinkarna och i vilken hink de ska läggas. 
  • Eleverna får i tur och ordning slå siffertärningen och färgtärningen. Om siffertärningen till exempel visar en trea och färgtärningen gul tar eleven tre bollar, tar sig genom slalombanan och lägger bollarna i den gula hinken. Sedan tar sig eleven på bästa sätt tillbaka till starten. 
  • Sedan är det nästa elevs tur att göra samma sak. Fortsätt tills alla bollar är slut. 
  • Räkna sedan bollarna i hinkarna tillsammans. Vilken hink fick flest bollar? Vilken hink fick minst antal bollar? Blev någon hink helt utan bollar?
  • Avsluta genom att städa tillbaka alla bollar i lådan igen. 

Tips! Öva på engelska genom att säga färgerna och siffrorna på svenska och engelska. 

Ämnesområde

Verklighetsuppfattning: matematik i vardagen

Centralt innehåll

  • naturliga tal samt hur de kan uttryckas med ord, konkret material, symboler och bilder. 
Publicerat torsdag 21 mars 2024