Antal och färger i idrottshallen
Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Vi rör på oss och tränar färger och antal.
Lektionstipset är skickat till oss från Britta Kaleta, specialpedagog.
Förberedelser
- Ta fram hinkar i olika färger (samma som på tärningen som nämns nedan). Alternativt sätt fast papper i olika färger på varje hink.
- Ta fram tennisbollar eller andra mindre bollar och lägg i en låda.
- Ta fram en stor tärning med färger, samma färger som på hinkarna. (Det finns tärningar med fickor där man kan stoppa in pappersark med de färger man vill arbeta med.)
- Ta fram en stor tärning med prickar eller siffror.
- Ställ i ordning en slalombana med koner. I slutet av slalombanan ska hinkarna med de olika färgerna stå.
Gör så här
- Samla eleverna i idrottshallen. Visa slalombanan, hinkarna, tärningarna och bollarna. Berätta att ni nu ska fylla hinkarna med bollar. Men det är tärningarna som bestämmer hur många bollar som ska läggas i hinkarna och i vilken hink de ska läggas.
- Eleverna får i tur och ordning slå siffertärningen och färgtärningen. Om siffertärningen till exempel visar en trea och färgtärningen gul tar eleven tre bollar, tar sig genom slalombanan och lägger bollarna i den gula hinken. Sedan tar sig eleven på bästa sätt tillbaka till starten.
- Sedan är det nästa elevs tur att göra samma sak. Fortsätt tills alla bollar är slut.
- Räkna sedan bollarna i hinkarna tillsammans. Vilken hink fick flest bollar? Vilken hink fick minst antal bollar? Blev någon hink helt utan bollar?
- Avsluta genom att städa tillbaka alla bollar i lådan igen.
Tips! Öva på engelska genom att säga färgerna och siffrorna på svenska och engelska.
Ämnesområde
Verklighetsuppfattning: matematik i vardagen
Centralt innehåll
- naturliga tal samt hur de kan uttryckas med ord, konkret material, symboler och bilder.
Publicerat torsdag 21 mars 2024